I de bygninger der tidligere husede Sydthy Maskincenter, grundlagde Peter og Helle Nielsen, ejere af Salling Traktorservice, i 2010 firmaet Nordvestjysk Traktorservice, hvor hovedprogrammet i dag er hele produktprogrammet fra Case IH.

Den daglige leder i butikken er Søren Jacobsen, der har en fortid hos et par maskinforretninger, og som kom til Nordvestjysk Traktorservice sidste år. Forhandlerområdet strækker sig fra Lemvig i vest til Fjerritslev i øst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores kundegruppe består af både mælkeproducenter, svineproducenter, planteavlere og maskinstationer, så det stiller krav til vores alsidighed, forklarer Søren Jacobsen.

I dag er der syv mand på værkstedet, og samlet set er der 10 ansatte i forretningen. En af disse er Poul Riis, der passer lager og butik, og som kan fejre 50 års jubilæum til november.

Selvom der i mange år har været Case IH-forhandling i området, har Søren Jacobsen stadig en ambition om at øge synligheden i lokalområdet.

- Vi skal være med på alle dyrskuerne i vores område. Vi vil gerne være mere synlige, så det er noget vi vil arbejde på, siger han og fortsætter:

- Det er vigtigt, at folk kan se, at der er liv her.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og liv er der i høj grad. Da Maskinbladet besøgte Nordvestjysk Traktorservice, gik snakken lystigt i butikken, og på værkstedet blev der skruet i traktorer til den store guldmedalje. Høstmaskinerne var der også plads til på værkstedet, så de kunne få den sidste klargøring, inden de skal på arbejde i markerne, når sæsonen starter.

Lokal forankring

Det har - ifølge Søren Jacobsen - stor betydning, at maskinforretningen ikke mister grebet i de lokale kunder.

- Det er min holdning, at landmændene sætter pris på det lokale, og at det ikke er et internetfirma, som de handler med, forklarer han og fortsætter:

- Det er vigtigt med de personlige relationer, og de eksisterer kun så længe vi beholder vores lokale forankring.

Selvom Nordvestjysk Traktorservice har eksisteret under dette navn siden 2010, har Søren Jacobsen ikke et mål om at øge salget i forretningen markant.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores hovedmål er ikke at sælge mere. I stedet vil vi gerne blive mere stabile. Jeg tror, at service er vejen til at blive mere stabile. På den måde kan man sige, at dygtighed er vigtigere end at vokse for os, siger Søren Jacobsen.

Som nævnt er Nordvestjysk Traktorservice ejet af folkene bag Salling Traktorservice, og de to afdelinger har da også et tæt samarbejde.

Vælger selv

Nordvestjysk Traktorservice har forhandling af Case IH-traktorer, og derudover sælger man blandt andet Giant-minilæssere, Joskin-vogne og jordbearbejdningsgrej fra Kverneland.

Case IH har - i modsætning til eksempelvis John Deere - ikke bundet sig op på redskaber fra én enkelt leverandør, lyder det fra den daglige leder i butikken.

- Vi sætter pris på, at vi selv kan vælge, hvilke redskaber, vi vil forhandle. Jeg tror heller ikke, at det kommer til at få betydning for os, at New Holland har købt Kongskilde, selvom det er samme koncern som Case IH, siger Søren Jacobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover de nævnte mærker er der endnu et mærke, som fylder enddog rigtig meget hos Nordvestjysk Traktorservice - og det er tyske Krone. Her er der godt gang i salget af de grøn/gule maskiner, og da Maskinbladet besøger forretningen står en stor ballepresser klar til levering foran butikken.

- Vi fik Krone-forhandlingen op til Agromek sidste år, og det har været meget positivt siden. Det er et bredt mærke, som også appellerer til maskinstationer. Samtidig passer deres sortiment godt til sortimentet fra Case IH, synes jeg, forklarer Søren Jacobsen.

Kommer når der er brug for det

Nu nærmer høstsæsonen sig med hastige skridt, og det er netop under høsten, at folkene hos en maskinhandler løber ekstra stærkt.

Der er ikke tid til nedbrud under høsten, og for Nordvestjysk Traktorservice har man et stort fokus på service.

- Servicen skal være i orden. Vores folk skal rykke ud, når der er brug for dem - det forventer vores kunder, forklarer Søren Jacobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når man som Nordvestjysk Traktorservice dækker et stort område, stiller det krav til servicemontørerne, der ofte bruger mange timer ude i marken, men det hører med til jobbet.

Der er dog også noget, der tyder på, at der kan blive travlhed på værkstedet, når høsten er i hus. Det skyldes dog i højere grad de stigende afregningspriser.

- Jeg tror på, at der er mange, der har udskudt servicering af maskiner og investering i nye maskiner, mens priserne har været lave. Vi begynder at kunne mærke, at priserne stiger. Mit håb er dog, at vi får nogle stabile priser over længere sigt. Det ville være bedst for alle, siger Søren Jacobsen.