Næste generation Lexion er på vej. For nylig præsenterede Claas nye modeller af hybrid-maskinen, og selvom numrene på siden af maskinen stadig minder meget om de nuværende modeller, så er der alligevel en række nye tiltag på de nye Lexion-mejetærskere.

Først og fremmest er effekten gået i vejret på samtlige modeller i 600- og 700-serien. De to største modeller, Lexion 770 og 780, får motorer fra Mercedes-Benz på henholdsvis 551 og 598 hestekræfter (ECE R120), og på disse modeller skal piloten fremover fylde AdBlue på, når maskinen skal tankes, da Mercedes-Benz-motorerne benytter SCR-teknologi for at overholde emissionskravene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De to mindre modeller, Lexion 750 og 760 med henholdsvis 449 og 490 hestekræfter får motorer fra Caterpillar, som arbejder med EGR-teknologien og dermed ikke kræver AdBlue.

Samme motor fra Caterpillar går igen på de fem nye modeller i Lexion 600-serien med fem og seks rystere, 620, 630, 650, 660 og 670, der strækker sig fra 305 til 449 hestekræfter.

Køleren ligger vandret

Det er dog hovedsageligt i de fire 700-modeller, der er sket de største ændringer. Alle fire maskiner har fået en ny type køling kaldet Dynamic Cooling, der er tilpasset den øgede motoreffekt i maskinerne, men som kun køler efter behov.

Kølerenheden ligger nu vandret placeret lige bag ved motoren, og luften suges ned i køleren oppefra, hvorefter den passerer ned over motoren og videre nedad og ud ad siden på maskinen gennem en række nye ”gæller”, som karakteriserer de nye Lexion 700-modeller.

- Ved at lade luften cirkulere sådan skaber vi et rent område omkring motoren, samtidig med at støvet umiddelbart ved siden af maskinen holdes væk af den luftstrøm, som kommer ud gennem siden af maskinen, fortæller Jens Broer, produktspecialist hos Claas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye topmodel, Lexion 780, kommer endvidere til at adskille sig ved at have to gange seks svøb omkring hver rotor, mens de mindre maskiner har fem af slagsen. Ligeledes har Lexion 780 mulighed for at øge rotoromdrejningerne til 1.250 omdrejninger pr. minut i stedet for de nuværende 1.050 omdrejninger. Korntanken på Lexion 780 rummer også 12.500 liter, mens det på Lexion 770 er ekstraudstyr at få de ekstra 1.000 liter til rådighed. Lexion 760 og 750 har henholdsvis 11.000 og 10.000 liters tank.

Optimerer sig selv under arbejde

Hvad der er banebrydende på den næste generation af Lexion 700-serien er en opdateret version af Cemos-systemet, som Claas introducerede tilbage i 2010.

Cemos kan via en række sensorer overvåge selve mejetærskerens præstationer og indstillinger under kørsel i marken. Men hvor Cemos indtil nu kun har kunnet vejlede piloten om eventuelle optimeringer, så kan systemet nu helt selv foretage disse justeringer, mens maskinen kører i marken.

Navnet er Cemos Automatic og består i princippet af to systemer: Cemos Auto Seperation og Cemos Auto Cleaning. Cemos Auto Seperation overvåger og justerer på rotorens omdrejningstal og rotorklappens stilling, mens Cemos Auto Cleaning overvåger og regulerer soldenes åbning og omdrejningerne på blæseren. Selve cylinderens hastighed og broens indstilling skal man stadig selv justere.

- Maskinerne bliver mere og mere komplekse at indstille og justere på. Samtidig skal de høste flere og flere forskellige afgrøder, så det er med andre ord sværre og sværre at finde en erfaren chauffør, der kan finjustere maskinen i alle afgrøder. Ligeledes har vi både rystermaskiner og hybridmaskiner, fortæller Klaus Schäfer, Claas, om grundlaget for Cemos Automatic.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nu kan computeren i mejetærskeren lege ekspert, og det hele kan ske automatisk, mens føreren blot koncentrerer sig om at få materialet korrekt i skærebordet. Vi har dog ingen sensorer, der kan måle knækkede kerner endnu, og derfor skal man stadig indstille cylinderhastighed og bro manuelt, siger Klaus Schäfer.

Overvåger hele tiden

Helt konkret fungerer systemet på den måde, at piloten først foretager en grundindstilling af maskinen. Dernæst køres maskine i skåret, og piloten trykker på en enkelt kontakt, der aktiverer Cemos Automatic. Det betyder, at systemet nu konstant overvåger maskinens præstationer ud fra de nuværende indstillinger - og finder maskinen ud af, at kapaciteten kan øges ved for eksempel at øge omdrejningerne på rotoren, så justerer maskinen selv omdrejningerne.

Føreren kan på Cebis-terminalen se, hvornår systemet foretager en beregning og justering af de forskellige indstillingsmuligheder, så systemet kan så at sige også lære fra sig, idet man altid kan se, hvad der ændres.

- Systemet kobles til på samme kontakt som til CruiseControl-knappen, så man behøver blot at trykke på en enkelt knap, før maskinen styrer selv og selv regulerer hastigheden ud fra spildet. Det overvåger maskinen naturligvis også, forklarer Klaus Schäfer, der tilføjer, at systemet kun ændrer i opsætningen med jævne mellemrum, når det måler, at der kan optimeres. Overvågningen foregår dog flere gange i sekundet.

- Vil man ikke risikere, at maskinen hele tiden går op i hastighed for at øge kapaciteten, men derefter sænke hastigheden igen, når spildet stiger?

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nej, det forhindrer systemet. Cemos Automatic lagrer nemlig data om kørslen, så hvis maskinen een gang har kørt op i hastighed med et deraf øget spild, så vil den huske dette og først senere prøve at hæve hastigheden en lille smule – hvis ellers forudsætningerne er de samme længere henne på marken i forhold til tidligere, fastslår Klaus Schäfer.

Cemos Automatic, der er ekstraudstyr på Lexion 700-serien, kan indstilles i fire forskellige arbejdsprogrammer: Maksimal kapacitet, minimalt brændstofforbrug, høj kvalitet af færdigvaren eller en en fjerde strategi, ”afbalanceret”, der er en kombination af de andre programmer til sammen.

- Hvis vejrudsigten melder om dårligt vejr er programmet maksimal kapacitet en fordel, men er der blå himmel og udsigt til godt vejr de næste mange dage, kan man fint vælge et af de andre programmer. Det bestemmer piloten jo helt selv, siger Klaus Schäfer.

Op til 15 procent mere kapacitet

Hele fordelen ved Cemos Automatic er ifølge Klaus Schäfer en højere kapacitet på maskinen.

- Mit bud er, at Cemos Automatic kan øge kapaciteten med fem til 15 procent i forhold til ren manuel kørsel. Det oprindelige Cemos-system, der blot vejleder piloten – og som stadig kan fås, gav en forøgelse af kapaciteten på 10 procent, viser vores egne test. Og det var vel at mærke med vores egen erfarne demo-pilot, som først kørte nogle timer rent manuelt, hvorefter han koblede Cemos til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Cemos Automatic har den fordel i forhold til Cemos, at det regulerer ”on the go”. Derfor tror jeg nemt, at man kan hente fem procent ekstra kapacitet. Kører man for eksempel ned ad bakke vil Cemos Automatic selv øge omdrejningerne på blæseren, mens den reducerer omdrejningerne op ad bakken, så det hele ikke blæser bagud. Men det er ikke noget, piloten på maskinen selv ville gøre, vurderer Klaus Schäfer.