Bremseevnen på landbrugets vogne er en noget overset disciplin, og det kan koste landmanden dyrt på flere måder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fastslår servicetekniker Per Larsen fra firmaet BM Test Equipment, der fremstiller udstyr til afprøvning af bremser.

- Ud over at dårlig bremseevne sætter trafiksikkerheden over styr, risikerer landmanden også, at hans vogn bliver "lagt død" af politiet. Det betyder, at han ikke må køre videre, men skal læsse af på stedet, forklarer Per Larsen.

BM Test Equipment har på opfordring fra landbrugets brancheorganisationer udviklet et mobilt testapparat, der kan måle akseltryk på op til 10 ton - også uden, at der er læs på vognen.

Underdimensionerede bremser

Kundegruppen er ifølge Per Larsen maskinfabrikanter og maskinforhandlere.

- Bremsetesten kan være en fordel for maskinfabrikanter, der vil teste nye vogne og som ikke har mulighed for at læsse vognen, uddyber Per Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også maskinhandlere kan have glæde af testudstyret, idet de kan køre det ud til deres kunder, som så kan få afprøvet bremseevnen på deres vogne.

Per Larsen mener, at landbrugsvogne ofte har underdimensionerede bremser, hvilket betyder, at traktorens bremser skal arbejde hårdere.

- En reparation af traktorbremser kan let løbe op i 50.000 kroner, hvorimod en vogns bremser kan repareres for 10.000 kroner, så det kan godt betale sig at have ordentlige bremser på vognen. Og landmændene bør derfor sikre sig, at bremserne på de nye vogne, de køber, er gode, siger han.

Nogle af bremseproblemerne kan også skyldes, at landmændene selv bygger en vogn op på lastvognsaksler og forsyner dem med større hjul, end bremserne er beregnet til.

- Sætter man større hjul på sin vogn, vil den bremse dårligere. Tingene skal passe sammen, siger Per Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kører ud til kunderne

J. Hundahl A/S er blandt køberne af det mobile testudstyr, og værkfører Gunnar Kær fortæller, at firmaet bruger bremsetesteren på de to værksteder i henholdsvis Thisted og Skive.

- Udstyret transporteres på en stor trailer, og med den kan vi også køre ud til kunderne, siger Gunnar Kær.

Typisk foregår det ved, at man samler en flok landmænd, som så får testet en deres vogne.

- Vi har valgt at sætte prisen for en test til 500 kroner for den første aksel og 300 for de efterfølgende. Det vil sige, at en test af en treakslet gyllevogn vil koste 1.100 kroner, forklarer han.

En mærkat, der oplyser, at køretøjet er blevet testet, bliver efter afprøvningen sat på vognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så kan politiet også hurtigt se, at bremserne er i orden, siger han.

De fem brancheorganisationer, der står bag opfordringen til at konstruere den mobile bremsetest, er Landbrug & Fødevarer, Danske Sukkerroedyrkere, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Landbrugsmaskinfabrikanter samt Danske Maskinstationer og Entreprenører.