Lyt til artiklen:

Dyreværnsorganisation: Forskning frikender ikke transport af danske smågrise

00:00
Hastighed: ???x
03:49

Regeringen vil indføre et minimumskrav til etagehøjden på transport af smågrise, som skal træde i kraft fra 2031. Men blandt andre Danske Svineproducenter og dyretransportører som NV Randers stiller spørgsmålstegn ved kravet.

Randers-virksomheden kan kun se ulemper og udgifter, hvis regeringen sætter en stopper for brug af dyretransportlastbiler med fem-etager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ren politik og chikane, det har ikke hold i noget som helst. Hvorfor skal Danmark som det eneste land i Europa have særregler til højdekrav, har Niels Vinderslev, der er indehaver af eksportstalden NV Randers, tidligere sagt til Maskinbladet.

Dyretransportør: Der er kun grisen til at betale for nye højdekrav

Se også:

Dyretransportør: Der er kun grisen til at betale for nye højdekrav

Holdninger som den betegner Dyrenes Beskyttelse som beskæmmende.

- Disse vilde påstande må ikke stå uimodsagte. EU's krav om tilstrækkelig plads over ryggen på dyr under transport er videnskabeligt funderet og har været gældende siden 2005. Højesteret har allerede afgjort, at lignende minimumskrav til større grise er lovlige at indføre. Med andre ord, er der ikke noget at komme efter her, siger Britta Riis, der er direktør i Dyrenes Beskyttelse i en pressemeddelelse.

I dag er der ikke krav til højden over ryggen på smågrisene. Siden 2006 har der dog for de større grise været et krav om luft over ryggen. Ifølge Dyrenes Beskyttelse giver det grise på gennemsnitlig 35 kilo 68 centimeter fra gulv til loft, hvilket giver cirka 19 centimeter luft over ryggen.

Svineproducenter: Nye transportkrav på forkert grundlag

Se også:

Svineproducenter: Nye transportkrav på forkert grundlag

- Uden fastsatte minimumskrav til etagehøjden, risikerer smågrisene at blive transporteret uden tilstrækkelig ventilation. Især under transporter til Sydeuropa i sommermånederne er der risiko for meget høje temperaturer, hvilket vækker bekymring for grisenes velfærd. Grise er meget varmefølsomme, og lastbilerne har ofte ikke aircondition, siger Britta Riis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Afviser svineproducenter og transportørernes udlægning

En undersøgelse om dyrevelfærd og højdekrav lavet af Aarhus Universitet har blandt andet undersøgt loftshøjdens betydning for ventilation og smågrises mulighed for "naturlige bevægelser," når de transporteres i lastbil med fem etager.

I rapporten konkluderer Aarhus Universitet, at blandt de undersøgte etagehøjder og under de givne forhold fandtes kun sporadiske og ubetydelige effekter af etagehøjde på de valgte indikatorer for ventilation og naturlige bevægelser.

Dyrenes Beskyttelse afviser den udlægning, som svineproducenter og transportørernes har af resultaterne.

- Studiet har måler effekten af forskellige etagehøjder ved transporter med grise på 23 kilo, som i alle scenarier havde mere plads over ryggen end de smågrise på 30 til 35 kilo, som eksporteres i dag, oplyser foreningen.

I undersøgelsen om højde under transport fra Aarhus Universitet, skriver forskerne i deres rådgivningsnotat: "I alt indgik 12067 grise på mellem 18.8-26.2 kg (ca. 8.5-12 uger gamle) i forsøget", står der i rapporten: Krav til indvendig højde ved transport af smågrise.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs hele rapporten: Krav til indvendig højde ved transport af smågrise.

NNF er glade for højdekrav i grisetransporter

Se også:

NNF er glade for højdekrav i grisetransporter

- Der er al mulig grund til at undersøge forholdene for smågrise på lange transporter generelt. Men der er ingen gode grunde til at lade dem vente længere på minimumbeskyttelse i form af præcise højdekrav, siger Britta Riis.