MF har et job at udføre. Koncernen har samme transmission som Fendt, men test-chaufførerne deler ikke samme karakter ud til begge traktorer.

MF 7495 Dyna-VT er en af tre traktorer, som test-chaufførerne er mest enige i dommen over.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som den eneste traktor i testen har MF 7495 Dyna VT en motor, som ikke kommunikerer med transmissionen, og det adskiller den fra Fendt'en.

Det betyder, at chaufføren selv skal bestemme omdrejninger på motoren og udveksling på transmissionen.

På de større MF-traktorer er der kommunikation mellem motor og transmission, og på de nye Dyna VT 7497 og 7499 er der et lignende system. Anbefalingen er, at det også fandt vej til MF 7495 Dyna VT, for det hæmmer traktoren og giver konkurrenterne et forspring på det område, mener test-piloterne.

I nogle kategorier ligger traktoren placeret i den nedre del af feltet: Funktionalitet i transmissionen, betjening af transmissionen og egnethed som arbejds- og transporttraktor.

Stille kabine

MF har et godt automatisk klimaanlæg, mener piloterne. Og den er måske den mest balancerede med luftmængden, selvom den dog kun har dyser i taget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lydniveauet i kabinen ligger blandt de laveste i testen, og betjeningen af arbejdslyset er godt. Desuden er det rart med opbevaringsrum og kølerum for en 1,5 liters flaske.

Men chaufførerne peger på, at den primære betjening er placeret uden for armlænet. Kabinen er lang og smal, og det giver dårligere udsyn.

Flere af test-piloterne har lidt problemer med at finde sig til rette i kabinen. Førerkomforten svarer ikke helt til nogle af piloternes forventning.

Terminal og vendegear får ros

Derimod får Datatronic 3-terminalen ros. Her kan man lægge ind og lagre indstillinger på alle redskaber. Også indkodning af foragerautomatikken foregår let på terminalen.

Vendegearet til venstre for rattet er specielt, og det tager kegler. Det kan nemlig også bruges til at regulere hastigheden. Og MF 7495 Dyna-VT lader dens chauffører få mulighed for at justere hårdheden på vendegearet. Det er godt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kun én ting mangler, og det er en integreret parkeringsbremse. Den kan monteres som ekstraudstyr for 11.000 kroner ekstra.

Hold på bremsepedalen

Traktoren har en turbinekoblingsfunktion, og når den er tilkoblet, triller traktoren, hvis du ikke holder på bremsen. Dermed skal man holde traktoren på bremsen, når man sætter igang på en bakke.

Ned ad bakke mangler transmissionen bremseeffekt med fare for at overbelaste systemet.

Test-panelet mener, at kørepedalen ikke er følsom nok ved start og stop. Alt sammen noget som, man må formode, kan rettes op med bedre programmering af elektronikken.

Plusser

Lydniveau i kabinen

Artiklen fortsætter efter annoncen

God terminal

Vendegear med (næsten) alt

Minusser

Motor og transmission snakker ikke sammen

Vanskeligt at finde sig til rette i kabinen

Dårlig bremseeffekt

Artiklen fortsætter efter annoncen

Importørkommentar

Af Egon Sørensen, distriktschef Agco Danmark A/S

Der er to ting i testen her, som vil få en kommentar: Testen påpeger, at der ingen kommunikation er mellem motor og transmission. Som kommentar til det, er der kun at sige, at denne funktion nu i dag er indført på hele MF 7400-serien i form af Dynamic Tractor Management (DTM). Her kan føreren vælge at køre traktoren, så den selv tilpasser motoromdrejninger i forhold til belastning, eller man kan køre med bestemte motoromdrejninger - for eksempel i forbindelse med PTO-arbejde.

Den næste kommentar omhandler turbinekobling-funktionen og at traktoren triller, hvis du ikke træder på bremsen. Turbinekobling funktionen er altid tilkoblet ved start af traktor, og så længe frem/bak håndtaget står i neutral er der ingen bremsefunktion i transmissionen. Men hvis man med kørehåndtaget i frem eller bak stilling bringer traktoren til standsning, vil der være bremsefunktion i transmissionen. Det samme er tilfældet ved kørsel i pedalstilling – her vil traktoren også bremse, når pedalen slippes. Hvis dette ikke har været tilfældet, har traktoren haft behov for en kalibrering.