Hvordan kan jeg motivere mine medarbejdere, så jeg kan fastholde dem, og vi kan opnå bedre resultater sammen?

Det er et stort tema for langt de fleste arbejdsgivere og ofte en del af min dagligdag som ledelsesrådgiver. Men er det egentlig motivation, vi skal fokusere på?

Jeg tror, vi alle har prøvet at sidde til et erfa-møde eller seminar og få en lysende ide eller en helt ny vinkel på en rutineopgave. Du sidder der og tripper for at komme hjem og i gang med tiltaget, idéerne vælter frem, og det bliver med garanti en succes! Du har nærmest planen klar, inden du er hjemme, og allerede næste dag kan du præsentere det nye banebrydende tiltag. Du er engageret og får solgt idéen til dine kollegaer. og det går fantastisk? de første 14 dage. Det er i bedste fald. Nogle idéer kommer aldrig længere end notesblokken fra Hotel Legoland, fordi du kommer hjem og bliver opslugt af hverdagens driftsopgaver.

citat start

Disciplin ses nærmere som motivationens lidt kiksede fætter, der er pligtopfyldende og kedelig. Men det er en skam, da disciplin er et værktøj, der sikrer gode resultater.

citat slut

Det er en myte, at folk, der får succes med noget, altid er motiverede. Det er der ingen, der altid er. Problemet er, at motivation kommer og går. Og hvad der er endnu værre: Motivation opstår, når vi har mindst brug for den.

Hvornår har du f. eks. sidst siddet ved søndagsmorgenbordet og blevet overvældet af en brændende motivation for at tømme opvaskemaskinen?

Den måde motivation ofte omtales på, får det til at lyde som om, at motivation er altafgørende, hvis man vil opnå resultater. Men det er det ikke. Der er ingen tvivl om, at motivation er en god ting, og at den kan skubbe én i gang eller få én til at yde dét ekstra. Men der er noget, der er lige så vigtigt som motivation; disciplin. Uanset hvad du foretager dig, det kan være sport, uddannelse, arbejde eller den forandring, du skrev ned dengang i Hotel Legoland. Derfor vil jeg påstå, motivation ofte kan være overvurderet.

Det er ikke lysten, men disciplinen, der driver værket

Som Chris MacDonald siger; det er ikke lysten, der driver værket. Det er disciplinen, der giver resultater på den lange bane og holder én kørende, selv når det er træls.

Disciplin ses generelt ikke som noget sejt og lækkert - ligesom motivation. Disciplin ses nærmere som motivationens lidt kiksede fætter, der er pligtopfyldende og kedelig. Men det er en skam, da disciplin er et værktøj, der sikrer gode resultater.

Disciplin kræver planlægning. Udnyt tiden, hvor du er motiveret, til at få lavet en enkel og mål-bar plan, der er nem at kommunikere og forstå for dine medarbejdere. Husk at inddrage dine medarbejdere i processen. Det gælder planer for daglige arbejdsrutiner. Arbejdsbeskrivelser, der klarlægger forventninger til opgave, er nemmere at følge op på og udrydder misforståelser. Men det gælder i endnu højere grad, når du vil lave en forandring. Hvorfor vil du foretage forandringen, hvad skal gøres, hvornår og af hvem? Husk at blive enige om, hvornår I er i mål. Og hvornår er forandringen en succes?

Motivation kan kun hjælpe én et stykke af vejen. I stedet for at vente forgæves på motivationen bør I optræne nogle gode vaner, der hjælper. Hvis I har en ugeplan, hvor opgaver kan tilføjes, så bliver det sværere at finde en undskyldning eller at planlægge noget andet, da det nu er en regulær aftale, I har.

Løn som motivation

Højere løn er hverken den bedste måde at motivere ens medarbejdere eller den bedste måde at få det optimale ud de ansatte. Autonomi og kompetenceudvikling betyder mere end løn. Kontante belønninger fører til fokus på kortsigtede resultater og får de ansatte til at springe over, hvor gærdet var lavest. Med bonusser fjerner du det legende element og kreativiteten fra folks arbejde, så spændende opgaver bliver en sur pligt.

"Bonusser er ikke motivation, det er manipulation".

Kontante belønninger udløser en kemisk reaktion i hjernen på linje med effekten af kokain og nikotin. Tre ting er langt vigtigere, hvis de ansatte får en acceptabel løn:

1. Følelsen af at være selvstyrende.

2. Følelsen af at mestre sine arbejdsopgaver.

3. Følelsen af at tjene et formål, der er større end en selv.

At tænke motivation som den afgørende faktor for succes, er en alt for kortsigtet flyvsk tilgang. Motivation skal bruges som en hættefuld lampeolie på bålet. Det skal times rigtigt. og du skal være bevidst, om det kun virker i kort tid og med svingende effekt.

Inspiration motiverer

Du skal tænke langsigtet, hvis du vil fastholde dine medarbejdere. Derfor er det ikke motivation, men inspiration du skal have fokus på. Inspiration handler om at yde et langt sejt træk for at synliggøre virksomhedens værdier og eksistensberettigelse. Det hedder i ledelseskredse purpose - oversat til dansk: Mening. Et begreb der, som en start, fint kan dækkes af ovenstående punkt tre.

Hvis jeg lige skal opsummere:

1. Det er disciplin og enkle planer i små skridt, der flytter os.

2. En formålsbeskrivelse skaber mening og tilhør til virksomheden .

3. Motivation skal udnyttes, når den opstår .

Sådan "motiverer" du dine ansatte.