Case IH, New Holland og Steyr skal over de kommende fem år differentieres med Steyr som premium-mærke og måske en dansk forhandler allerede i år.

Det østrigske traktormærke Steyr har vi ikke set meget til i Danmark. Tilbage i 2001 blev det tilbudt alle danske New Holland-forhandlere ud fra ønsket om at tilbyde kunderne en traktor med trinløs transmission.

Steyr blev da også med CNH's ord solgt "med rimelig succes" i Danmark. Salget stod dog kun på i to-tre år, indtil New Holland havde sin egen traktor med trinløst gear.

Nu kommer vi til at stifte bekendtskab med Steyr igen. Sidste år lancerede CNH Industrial nemlig en strategisk plan om at udvikle sine tre traktormærker over de næste fem-seks år. Ønsket er at give de tre mærker en tydeligere profil i forhold til hinanden.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Mærkerne skal positioneres mere forskelligt i markedet, og de skal appellere til lidt mere forskellige kundegrupper. I denne proces kommer Steyr til at spille en vigtig rolle.

Skal udbredes i Europa

Som det er nu, er Steyr ikke særligt udbredt i Europa. Ud over til hjemmemarkedet er mærket indtil nu blevet solgt i Tyskland og nogle nabolande til Østrig. Men det skal der laves om på.

Danske Peter Friis er i denne forbindelse blevet gjort ansvarlig for Steyr i Europa, og dermed står han også i spidsen for at få udbygget det europæiske forhandlernet. 

- Vi skal have bredt mærket ud i hele Europa. Specielt mangler vi store markeder som England og Frankrig, og frem til sidste år var mærket heller ikke repræsenteret i Spanien. Desuden mangler vi hele Norden og Baltikum. Så der er en stor opgave med at få etableret et forhandlernet i Europa, siger Peter Friis til Maskinbladet.

Dermed skal der også opbygges et forhandlernet i Danmark, men Peter Friis er forsigtig med at spå om, hvornår dette vil komme til at ske.

- Min ambition er at få den første forhandler på plads i indeværende år. Men det er ikke hastigheden, der er den vigtigste. Vigtigst er, at vi får vist kunderne hvad det er, vi vil med mærket, og at kunderne kan læse det ud fra den forretningspartner, vi vælger, siger Peter Friis.

Og hvad er det så, at CNH Industrial vil med Steyr-mærket? Også her er Peter Friis lidt forsigtig med formuleringerne.

Flertrins raket

- Vi er først lige gået i gang med processen. Den kommer til at forløbe som en flertrins-raket henover i hvert fald de næste fem år - og sandsynligvis længere. Vi kommer til at se det første trin allerede i år. I denne udvikling ønsker vi at løfte Steyr et niveau op på parametre som kvalitet, førervenlighed og at gøre hverdagen for føreren som nem som mulig. Og dette skal vi så kunne bevise over for kunderne, siger Peter Friis.

Bliver det lidt som med VW-koncernen, hvor Audi ligger over VW?

- Det er ambitionen. Dog er det nok lidt for tidligt at være så præcis i sammenligningen. Nu må vi se hvordan det går med udviklingen - men det er ikke nogen fjern tanke, lyder det fra Peter Friis.