I forbindelse med overgangen fra 2017 til 2018 er der kommet nye EU-krav til alle traktorer, som sælges i Europa. Foruden andre typeskilte, kan de nye EU-krav blandt andet ses på vidvinkelspejle, at alle traktorer nu skal have et to-strengs bremsesystem, at man skal sidde i sædet for at starte traktoren, og en række andre mindre detaljer.

- Ikke alle traktorer, som er producerede i 2017 lever op til de nye EU-krav, som gælder fra 2018. Hvis en traktor, der er produceret efter 2017-kravene, som allerede står på lager hos en dansk forhandler, ikke bliver indregistreret inden 31. december 2017, så ville den som udgangspunkt, aldrig kunne blive godkendt og dermed få en nummerplade på, fortæller Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening, om én af grundene til, at mange lager-traktorer hos de danske maskinforretninger er blevet indregistreret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis vi havde indregistreret alle vores lagertraktorer, ville vi have 20-30 procent flere ny-registreringer i 2017.

- Lars Johnsen, salgschef Danish Agro Machinery

Ansøgning om udsættelse

Dette gælder kun for traktorer, som allerede er kommet frem til importører eller maskinforretninger, og ikke er solgte. De forskellige traktorproducenter har kunne søge dispensation for de traktorer, som ikke lever op til 2018-krav, men som er produceret inden skæringsdatoen og ikke endnu har forladt fabrikken.

Dansk Maskinhandlerforening opfordrede i 2017 til, at alle importører, producenter og deres forhandlere, fik deres lager-traktorer registreret på den ansøgningsliste med de ønskede informationer i henhold til den vejledning som Trafikstyrelsen har udsendt kort før jul.

- Mange har været nervøse ved, at det er en 'ansøgning' som derved også kan afvises, og så vil køretøjet være ubrugeligt, så derfor har nogle valgt at gøre 'det helt sikre', nemlig at indregistrere køretøjerne, også selv om de endnu ikke er solgt til kunder.

- Det er naturligvis ikke en optimal situation, da traktoren i princippet er lige god, uanset om den er registreret i 2017 eller senere. Derfor er vi glade for, at Trafikstyrelsen gav os lov til at sende en ansøgning, om udsættelse af ny-registrering af traktorer til 2018, fortæller Per Hedetoft, som dog ikke lægger skjul på, at denne melding kom meget sent i 2017.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dels var det frustrerende, at Trafikstyrelsen først kom så sent med denne udmelding, hvor mange forhandlere allerede

var godt i gang med at sætte nummerplade på deres lager-traktorer. Dels er der et forbehold i, at der er tale om en 'ansøgning', som Trafikstyrelsen i princippet kan afslå, hvis der mangler oplysninger om den enkelte traktor. I ansøgningen skal man oplyse om model, stelnummer, årgang og lignende, som i princippet minder om det, man skal oplyse til en ny-registrering.

- Det er vi ret fortrøstningsfulde over, da det er informationer som er lette at finde og sende til Trafikstyrelsen, så der vil nok ikke vil være afslag på denne baggrund.

Flere traktor i venteposition

Hos Danish Agro Machinery benyttede man sig af ansøgningen, og der står i øjeblikket 30-40 Claas-traktorer hos danske Claas-forhandlere, som er bygget i 2017 efter gamle EU-krav, men først vil blive indregistreret i 2018.

- Det betyder, at disse Claas-traktorer først bliver indregistreret, når de bliver solgt, og det synes jeg giver et mere retvisende billede, fortæller Lars Johnsen, salgschef hos Danish Agro Machinery.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han påpeger, at han udmærket er klar over at situationen er speciel:

- Men det er samtidigt med til at give et misvisende billede af ny-registreret traktorer i 2017 ikke nødvendigvis er lig med antal solgte traktorer.

- For vores vedkommende, ville vi have 20-30 procent flere ny-registreringer i 2017, hvis vi valgte at indregistrere alle vores lager-traktorer, men jeg er godt tilfreds med, at det først sker, når de er solgte.