Vi kender alle til situationen: Mejetærskeren er brudt ned. Det vil regne om lidt, og naboen er helt sikkert færdig med at høste. Det er voldsomt irriterende, og det ender tit i, at når mekanikeren fra maskinforretningen kommer frem, så bliver mekanikeren den første, der får frustrationerne at føle.

Hvad skal man gøre? Hvem kan man skyde skylden på?

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

På mange maskinstationer kører maskinerne ofte i døgndrift med to chauffører, men det kan være svært at praktisere hos maskinforretningen af den simple årsag, at der er mangel på dygtige mekanikere.

- Jörg Sudhoff, Regional President for Claas.

Der er naturligvis forskel på, hvilke nedbrud der er tale om, men i 80 procent af tilfældene er der ofte ingen personer at rette vreden mod, når uheldet er ude.

- Og den sidste person, som skal have skæld ud er altså mekanikeren. Men desværre er det ofte kun ham, der får skylden for maskinens nedbrud, og det er faktisk ved at udvikle sig til et stort problem, fortæller Jörg Sudhoff, Regional President for Claas.

Jörg Sudhoff sidder som salgs- og servicesansvarlig for Claas i 24 lande - inklusiv Tyskland og Polen, hvor Claas har egne datterselskaber.

Folk skal motiveres

- Hvis mekanikeren får en dårlig oplevelse hos kunden, så demotiveres han, hvilket ingen trives med på sigt. Vi ser det ikke bare i Danmark, men også i andre lande, fortæller Jörg Sudhoff, som taler af erfaring. Han har nemlig ansvaret for salget af Claas-maskiner i 24 lande, deriblandt Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I andre lande er mangel på arbejdskraft ved at blive et seriøst problem. Det betyder længere ventetid på mekanikerne ved nedbrud, hvilket hverken er tilfredsstillende for maskinhandleren eller landmanden og maskinstationen.

rich-media-3
Vi kender alle til situationen med nedbrud på en maskine midt i sæsonen - det sker altid de dage og timer, hvor det ikke må ske - og her gælder det om at bevare roen og finde den bedste løsning her og nu for både maskinfører, ejer, mekaniker og maskinforretning.

Jörg Sudhoff fortæller, at behovet for 24 timers service syv dage i ugen mange steder er ved at være en selvfølge, og det stiller høje krav til især mekanikerne, som skal stå til rådighed i mange af døgnets timer:

- På mange maskinstationer kører maskinerne ofte i døgndrift med to chauffører, men det kan være svært at praktisere hos maskinforretningen af den simple årsag, at der er mangel på dygtige mekanikere.

- Vi ser i nogle lande konsekvensen, som betyder arbejdskraft fra udlandet, og derfor skal man altid have i baghovedet, at man for alt i verden skal tale ordentligt til mekanikeren som kommer ud - for ellers kan konsekvensen blive, at næste gang der kommer en mekaniker, så taler han måske ikke dansk, siger han.

Stolt erhverv

Jens Skifter, som er koncerndirektør hos Danish Agro Machinery Divisionen, påpeger, at han ikke generelt synes, at tonen er for hård i Danmark mellem landmænd og mekanikere, men blot at tonen set i lyset af de ofte skæve arbejdstider indimellem kan være skyld i, at unge mennesker vælger branchen fra. Også andre brancher som kan gøre brug af de dygtige teknikere bejler til landbrugsmaskinmekanikerne med mere faste arbejdstider.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jörg Sudhoff beskriver, hvordan der lige nu arbejdes i Tyskland med at forbedre image af branchen og få de gode historier frem, og vise at man godt kan blanchere mellem arbejde og fritidslivet selv i sæsonerne. Vi burde alle hejse flaget for de dygtige folk, vi har i branchen, så følelsen af stolthed gøres endnu mere tydeligt, og det synes vi også er en rigtig god ide, fortæller Jens Skifter.

- Det kunne være rigtig dejligt, hvis vi kunne få den ånd til at smitte af på det omkringliggende samfund, så vi får flere unge mennesker til at vælge branchen til og ikke fra.

Han nævner blandt andet Danish Agro Machinerys størrelse som en interessant parameter for udviklingen af de unge mennesker.

- Vi har nu forhandling af Claas i syv lande rundt om Østersøen, og det kunne måske være interessant for unge mennesker i branchen at have muligheden for at komme i praktik på de forskellige Claas-værksteder rundt i Baltikum, Danmark og Norden. Muligheden er der i hvert fald, fortæller den danske direktør.

- Vi ønsker at skabe et arbejdsklima som giver sammenhold,- såvel blandt specialisterne i hele Danmark ? som på tværs af landene ? men ikke mindst også regionalt ønsker vi at skabe det rette arbejdsklima.