Der bliver sat mange tanker i gang oven på en besværlig majshøst i sæson 2017. Sidst vi havde et vådt år med ligeså store udfordringer ved bjergning af majs var i 2012, og hvornår kommer det næste besværlige år? Næste år eller måske først om fire år igen?

- Hvis man kun skal bjerge få hektar majs, som næsten står under vand, så kan en eftermonteret løsning med bælter på finsnitteren være en fordel - men har man større arealer, hvor en snitter med bælter er nødvendigt, så er den eftermonterede løsning langt fra optimal, fortæller Anders Gad, medindehaver af Gads Maskinstation i det sønderjyske, som han ejer sammen med sine to brødre: Lars og Peter Gad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi har været eneste år måtte reparere på de eftermonteret bælter, da de simpelthen ikke er bygget til hårdt brug, og det har både været dyrt og irriterende at holde stille på grund af det.

- Anders Gad, Gads Maskinstation.

rich-media-2
Maskinfører Mads Otte (til venstre) og medindehaver af Gads Maskinstation, Anders Gad, fortæller om store fordele ved Jaguar TerraTrac - især i et område, hvor der er majs i mange bløde arealer.

Derfor er den sønderjyske maskinstation rigtig glad for løsningen fra Claas, hvor man har sat en TerraTrac-bælteundervogn på den selvkørende Jaguar-finsnitter.

Finsnitteren blev præsenteret på Agritechnica i november 2017, men den sønderjyske maskinstation har faktisk i flere omgange afprøvet testmaskiner fra Claas med bælteundervogne, og derfor tøvede man ikke længe med at investere i den første eksemplar i Danmark til kommende majshøst.

Nødvendigt med bælter

Hos Gads Maskinstation kører man mange steder, hvor grundvandsstanden er høj, og halvdelen af det areal, hvor de seks selvkørende finsnittere bjerger majsen, består jorden af grovsand, som intet tåler i efteråret.

- Det er næsten hvert eneste år vi har måtte montere bælter på finsnitterne for at bjerge majsen, og derfor har vi også altid haft to sæt bælter til de i alt seks Claas-finsnittere, som benyttes i majsen, fortæller Anders Gad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Man fortæller, at den fabriksmonteret bælte-løsning på Claas Jaguar-serien er at foretrække frem for eftermonteret løsninger.

Han påpeger dog, at det ikke handler om bælter på finsnitteren alene.

- Hvis ikke frakørselsvognen kan være med, går ideen fløjten. Derfor råder vi både over vogne med hjultræk, samt nogle ældre højtipvogne med stor hjulmontering.

De ældre højtipvogne benyttes som pendlervogne til større frakørselsvogne, som kan holde på stabilt underlag, og klare transporten hjem til siloen.

Billigere i det lange løb

Anders Gad lægger ikke skjul på, at investeringen i den nye finsnitter med fabriksmonterede bælter bestemt ikke er en billig løsning.

- Selvom investeringen er voldsom, så er vi overbeviste om, at investeringen betaler sig i det lange løb.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her tænker han ikke blot på færre fastkørsler og efterfølgende optrækning, men også det faktum, at maskineriet er bygget til formålet.

- Vi har været eneste år måtte reparere på de eftermonterede bælter, da de simpelthen ikke er bygget til hård brug, og det har både været dyrt og irriterende at holde stille på grund af det.

- Prisen pr. foderenhed bliver også lavere, når vi har et setup, som kan køre overalt. Det bliver faktisk hurtigt dyrt, når der skal monteres træk-kæder og lignende flere gange igennem en arbejdsdag, hvis kørertøjer ikke kan køre på de bløde marker.

rich-media-6
Bælteundervognen er den samme, som benyttes på Claas Lexion-mejetærskere. Én af de store fordele, som maskinstation påpeger, er den indbygget affjedring.

Længere maskine

Man har allerede samlet sig de første indtryk af den kommende snitter på bælter på maskinstationen, da man så sent som i efteråret 2017 kørte to uger med en ny Claas Jaguar med TerraTrac-løsningen.

Mads Otte var blandt andet pilot på maskinen, og han erfarer at én af de største fordele er affjedringen af undervognen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sammenlignet med de eftermonterede løsninger uden affjedring, er affjedringen af undervognen virkelig noget man holder af. Den kørte utrolig fint både på mark og vej, og man mærket stort set ikke ujævnheder i kabinen fra underlaget, fortæller Mads Otte.

Den nye Jaguar-serie med TerraTrac-undervogn er blevet cirka en meter længere, for at gøre plads til de to lange bælter.

- Det mærker man på forageret, når der skal vendes, men det er noget man sagtens kan vende sig til, fortæller Mads Otte, som også fremhæver Cmotion-kørehåndtaget i kabinen som stærkt vanedannende.

- Det er mere afslappende for hånden, når den hvilker på kørehåndtaget, i stedet for at man hele dagen igennem sidder og spænder i hånden på det originale joystick i finsnitteren.

Også kørsel i græs

Den nye finsnitter er egentligt tænkt som en snitter der udelukkende skal køre i majsen, men Claas viser til sæson 2019 et system til Terra-Trac undervognen, så bælterne har en forager-funktion, hvor den forreste del af bæltet løftes op, så der kan vendes på græsmarker, uden det hele køres op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det forventer vi os meget af, men det er først noget vi får mulighed for at afprøve i 2019, hvor det eftermonteres på den finsnitter, som lander hos os til majsensileringen i år, fortæller Anders Gad.