Under Agromek 2018 bliver antallet af Claas Jaguar finsnittere med fabriksmonteret TerraTrac-bælter fordoblet i Danmark. For på nuværende tidspunkt kører der kun én af slagsen på dansk grund. Gads Maskinstation fik inden majssæsonen 2018 leveret den første Claas Jaguar 960 TT i Danmark. Under Agromek 2018 kan der dog opleves en identisk finsnitter på Claas' stand.

Men er en sådan finsnitter mon interessant for det danske marked?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos Gads Maskinstation har man kørt test med Claas TerraTrac bælteundervogn på Claas Jaguar-finsnittere de sidste par år, og nu hvor den endelig serieproduktion er begyndt, så er man ikke blevet mindre tilhænger af setuppet hos den sønderjyske maskinstation:

- Det har kørt fremargende under majshøsten 2018, fortæller Anders Gad, medindehaver af Gads Maskinstation.

Han fortæller, at finsnitteren med bælter er en noget dyrere maskine, sammenlignet med en Jaguar med tradionel dækmontering, men da man kører på meget lavt liggende jord, så kan det være en meget fornuftig investering:

- Det er bestemt heller ikke gratis at montere uorginale bælter på en finsnitter, da de simpelthen ikke er bygget til den anderledes form for belastning der vil forekomme fra bælter. En Jaguar TT er dyrere i indkøb, men vi er overbeviste om, at sådan en maskine på den lange bane er den mest økomoniske investering, påpeger Anders Gad.

Otte rækkede skærebord

Mange undre sig sikkert over, at den nye Claas Jaguar 960 hos Gads Maskinstation blot er udstyret med et otte rækket majsskærebord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er der flere forklaringer på, fortæller Mads Otte fra førersædet i den nye Jaguar-finsnitter.

- Vi kører rigtig mange steder, hvor jorden kan være meget kryptisk. Den er lav og ofte blød i efteråret, når majsen skal ensileres, og vi kan tydeligt mærke, at hvis vi kan køre i præcis de samme spor som majssåmaskinen, så er vi hjulpet et rigtigt langt stykke ad vejen, fortæller han.

Under Maskinbladets besøg i september, blev der kørt på de lave arealer, og her var det helt tydeligt, at når en frakørselsvogn krydser spor og forlader de 'faste spor' fra majssåmaskinen, så kan det ses omgående: Store spor, og måske fastkørsel til følge.

- Derfor kører vi samme bredde på majssåmaskine og finsnitter, og det fungere, forklarer Mads Otte.

Et andet argument for at køre med otte rækket majssskærebord på den forholdsvis store Jaguar-finsnitter er fremkørselshastighdeden:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lige nu ligger kapaciteten på 45 ton i timen og vi har en fremkørselshastighed på syv kilometer i timen. Det betyder at hastighden er forholdsvis høj for alle maskiner, og det kan hjælpe frakørselsvognene på at komme igennem de områder i marken, hvor der er blødt.

Vogn skal ikke bagefter

Anders Gad fortæller om et godt samarbejde fra Claas i projektet omkring bælter på finsnittere.

- Claas har været lynhurtige til at tilpasse maskinen til vores behov, og været meget lyttende omkring de udfodringer vi har oplevet under testkørsel. Eksempelvis havde vi sidste år problemer med at stængel og blade fra majsplanterne, under ensilering af kolbemajs, kunne hobe sig op mellem bælteundervogn og sideplader på finsnitteren.

- Det har Claas ændret fuldstændig på den egentlige serieproduktion, og det synes jeg virkelig er godt. Især fordi vi faktisk har været de eneste som har haft den udfordring i sæson 2017, hvor vi testkørte maskinen, fortæller han.

Han fortæller også, at man ikke en eneste gang har blæst maskinen ren igennem sæson 2018, da Claas ønskede at se, hvad der egentligt ville ske ved det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og der har ikke været et eneste problem med det, fortæller Anders Gad.

Mens finsnitteren har klaret selv de meste bløde områder i sæson 2018, så har finsnitteren ét minus: Vognen skal ikke spændes bagefter.

- Hvis det er blødt og fedtet, og frakørselsvognen er spændt efter finsnitteren, så er det nærmest umuligt at dreje med den. Hvis markerne har tørre foragere, så er det intet problem, men vi har oplevet en mark, hvor foragerne var meget bløde og fedtet, og der var det en udfordring med Jaguar TerraTrac, fortæller Anders Gad.

Han fremhæver dog fordele ved bløde marker:

- Vi har ikke kørt fast med maskinen i majssæonen. Vi har ikke engang været tæt på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og majsssæonen 2018 har skam været blød hos Gads Maskinstation.

- Vi har haft vores knækstyret New Holland T9-traktorer med i majsmarken for at bjerge frakørselsvogne, så den tørre sommerperioden holte bestemt ikke hele året, men sådan plejer det jo også at være, fortæller Anders Gad.

Til sæson 2019 bliver finsnitteren udstyret med et kit til kørsel på græsmarker.

- I april monterer Claas et kit på maskinen, så den kan bruges til ensilering af kløvergræs, hvor de forreste og bagerste ruller i bælteundervognen vil hæve sig under vendning på forageret. Det er noget vi ser meget frem til at få afprøvet i 2019.