Mens det går hastigt fremad, og den nye Jaguar 980 æder et græsskår fra en 12 meter bred rive, spørger Erik Saaugaard, der er fører på snitteren, pludselig, om vi skal prøve med to motorer.

Uden at afvente svar tager han gassen af snitteren, trykker på startknappen til motor nummer to og giver igen fuld gas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det virker som om, den store grønne maskiner får et lods bagi, og føreren af traktoren med frakørselsvognen får travlt med at finde de høje gear for at følge med snitteren.

At det virker voldsomt, når motor to startes, skyldes at der pludselig stilles yderligere 415 rå hestekræfter til rådighed for snittecylinderen.

Den første motor trækker hele hydrauliksystemet og samtlige servicefunktioner på maskinen. Hele effekten fra den anden motor går således ubeskåret til snittecylinderen. Og det giver virkelig power, som resulterer i en urealistisk høj fremkørselshastighed på græsmarken. Derfor stoppes motor nummer to også igen, og Erik Saaugaard fortsætter på kun én motor.

- Vi var meget spændte på, om snitteren overhovedet kunne bestille noget på kun en motor, eller om det kun var til transportkørsel. Efter at have kørt med snitteren nogle dage vil jeg vurdere, at Jaguar 980 på en motor har en kapacitet, der svarer til en Jaguar 850, siger Erik Saaugaard.

Fleksibilitet og topkapacitet

Netop muligheden for at kunne tilpasse effekten til de aktuelle forhold og have topkapacitet i majssæsonen var grunden til, at Skave Maskinstation valgte den nye Jaguar 980.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores kunder bliver til stadighed større, og i løbet af få år har vi vel omkring en håndfuld kvægbrugere med omkring 500 køer. De har bedriften stillet rationel an og forventer derfor ikke, at vi skal bruge flere dage på at ensilere græsset eller snitte majsen.

- Derfor er vi nødt til at investere i noget grej, som kan matche deres forventninger og som også kan lave et førsteklasses produkt.

- Landmænd har for længst lært at regne i omkostninger pr foderenhed, og når blot der kommer noget hjem i siloen, afskrækker en høj timeløn dem ikke, siger Jens Jørgen Vennegaard, Skave Maskinstation.

Opgradering af hele linien

For at kunne klare kapaciteten fra den nye finsnitter og få logistikken til at gå op i en højere enhed har den vestjyske maskinstation opgraderet hele linien fra mark og til silo. Der er således indkøbt to treakslede Schuitemaker Siwa 370 vogne på hver 60 kubikmeter, og hjemme i siloen arbejder en ny Volvo L110F gummiged på omkring 20 ton.

- Med den nye finsnitter kunne vi godt bruge en endnu bredere rive og følger derfor også med interesse introduktionen af de nye pickupriver, hvor materialet løftes op på et transportbånd og samles i skår. Umiddelbart bør det medføre mindre forurening af græsset end med traditionelle river. Men foreløbig findes der ikke mange praktiske erfaringer med riven, og derfor ser vi lige tiden an, siger Jens Jørgen Vennegaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Første majsbord på 12 rækker

Skave Maskinstation har her i foråret sået 1.200 hektar majs, og når de skal bjærges, skal den nye snitter for alvor vise, hvad den duer til, og om den kan erstatte den Jaguar 840 og Jaguar 690, som den afløser.

Til majsen udstyres snitteren med et ni meter bredt og rækkeuafhængigt skærebord, som blev vist for første gang på Agritechnica i efteråret og som den danske maskinstation skal færdigteste for Claas-fabrikken.

- Med det brede skærebord forventer vi, at der er plads til, at vognene kan køre på siden af snitteren, og at vi kan åbne majsmarkerne, uden at det er nødvendigt at koble en vogn efter snitteren.

- Det sparer tid, og sammen med den større kapacitet i form af snitter og vogne forventer vi at kunne reducere længden på arbejdsdagene og blive færdig nogenlunde til fyraften, tilføjer Jens Jørgen Vennegaard.