Agritechnica 2011

For at opfylde kravet til en maksimal transportbredde på 2,55 meter har Schuitemaker slanket de store vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det og 25 års jubilæet for den første pickupvogn markerer den hollandske virksomhed med en ny bemaling af vognene. I fremtiden kommer vognene på hvide hjul, og undervognen holdes i en antracitgrå nuance. Ladet fortsætter i den røde farve og med gule kanter.

Letter at trække

Men den nye bemalingen er ikke den største nyhed fra Schuitemaker. Specielt pickupvognen i Rapid-serien har gennemgået en større ombygning.

- Pickuppen er blevet forstærket med kraftigere lejer, og samtidig er den blevet lettere at servicere. De enkelte aksler i pickuppen kan nu afmonteres og serviceres, uden at hele pickuppen skal skilles ad. Desuden er pickuppen monteret med en hydraulisk dreven rulle, der holder materialet inde mod pickuppen og som øger læssekapaciteten, forklarer Henrik Brom, Schuitemaker.

De nye Rapid-modeller opdeles i en 100- og i en 1000-serie, men uanset model er såvel pickuppen som rotoren i vognene altid to meter bred.

- Den helt store forbedring finder vi i rotoren, som snitter græsset, og presser det op i vognen. På den kurvede rotor er tænderne nu 20 millimeter brede, og sammen med nye afstrygere og en sænkning af bunden i vognen giver det en bedre snitning og et lavere effektforbrug, forklarer Svend Aage Jensen, Brørup Traktor og Maskincenter, som forhandler Schuitemaker i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har kørt testet med den nye vogn her i efteråret, og specielt når græsset er fugtigt, er den nye vogn markant lettere at trække, tilføjer Svend Aage Jensen.

Slanket men stadig stor

Både pickup-vognene, Rapid, og frakørselsvognene, Siwa, har været gennem en udvendig slankekur.

Men på trods af, at den udvendige bredde på visse modeller er reduceret med små 20 centimeter, er den indvendige bredde og dermed læssekapaciteten stort set uændret. Når det er lykkedes, skyldes det, at Schuitemaker har strømlignet det udvendige design ved blandt andet at integrere transmissionen i vognens chassis.

Schuitemaker har udviklet en ny underkørselssikring. På frakørselsvognen er den monteret på baglågen og med støtte ind mod chassiset. På pickupvognen er den monteret på vognens chassis og trækkes automatisk ind under vognen, når der læsses af.

Alle vogne er forberedt til valser. På Rapid kan føreren på displayet i kabinen se, om knivene er aktiverede, og hvor meget baglågen er åbnet.