Lyt til artiklen:

Danish Crown Beef øger salget af mærkevarer

00:00
Hastighed: ???x
03:41

Det er salget af mærkevarer, der stikker positivt ud i Danish Crowns netop offentliggjorte regnskab, som ellers viser tæsk på slagterikoncernens bundlinje, det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

Danish Crown Beefs Boost-serie er med mere end en fordobling højdespringeren i salget af mærkevare-produkter det seneste år, og samlet set blev der sat ny rekord for salget af produkter med Danish Crown-kronen på efter en vækst på 35 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Denne fremgang er ifølge slagteriet vigtig for at kunne matche afregningen i de omkringliggende lande. Danish Crown Beef har for regnskabsåret 2022/23 øget den gennemsnitlige afregning med godt to procent til 31,17 kroner pr. kilo.

- Det er helt fantastisk at se, hvordan forbrugerne har taget imod vores produkter. Det viser også, at det er muligt at udvikle og skabe vækst i en tid, hvor vi næsten dagligt bliver mødt af opfordringer til at vælge oksekødet fra, men forbrugerne har helt tydeligt stadig smag for vores produkter, siger CEO i Danish Crown Beef, Finn Klostermann og tilføjer:

- Vores strategi om at skabe værdi på vores danske råvarer virker. Nu skal vi fortsætte den udvikling med løbende investeringer i markedsføring og produktudvikling. Vores fornemmeste opgave er at gøre det nemt for forbrugeren at vælge og tilberede dansk okse- og kalvekød. Nu har vi bevist, at det kan lade sig gøre, og den succes skal vi bygge videre på, forklarer Finn Klostermann.

Danish Crown tager tæsk på bundlinjen

Se også:

Danish Crown tager tæsk på bundlinjen

Samme omsætning

Omsætningen i Danish Crown Beef lander ligesom sidste år på seks milliarder kroner

- Det har været et fornuftigt år, hvor vi har leveret et stabilt og tilfredsstillende regnskab for Danish Crown Beef. Vi har formået at holde os midt på vejen i et svært marked og undgået de store udsving, selv om sommeren var udfordrende grundet det dårlige vejr i Nordeuropa. Samtidig skal der lyde en stor ros til medarbejderne, som hele vejen rundt har leveret en solid, engageret og fleksibel indsats. Det er helt afgørende for, at vi når de mål, vi har sat os, siger Finn Klostermann.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er dog ingen hemmelighed, at salget af oksekødet er præget af konjunkturerne i samfundet, og derfor har inflationen gennem 2022/23 sat sit præg på afsætningen af kalve- og oksekød.

- Inflationen har presset markedet for de store bøffer og den store steg på vores hjemmemarkeder i Danmark og Tyskland. Til gengæld har vi været begunstiget af gode eksportmarkeder i særligt Sydeuropa, så vi er hjulpet af en både bred og balanceret afsætning i vores forretning, siger Finn Klostermann.

En rekordhøj gennemsnitlig afregning og en relativ stabil notering er vigtig for andelsejerne i Danish Crown Beef i et år, hvor omkostningerne igen har været høje.

- På trods af noteringsfald mod årets slutning er den fortsat på et relativt højt niveau. Fremadrettet kommer vi fortsat til at have fokus på at investere i bæredygtighed og innovation, for det er vejen til at give vores ejere en afregning, der understøtter en stabil forretning i værdikæden, siger Karsten Willumsen, formand for Kreaturforum i Danish Crown Beef.

For regnskabsåret 2022/23 har Danish Crown Beef fået omkring 3.000 dyr mere til slagtning og i alt over 300 nye andelsejere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det ser jeg som udtryk for, at der er tillid til vores fælles virksomhed, siger Karsten Willumsen.

Så meget tjener DC-ledelsen

Se også:

Så meget tjener DC-ledelsen