Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Stærk vækst for Arla i andet halvår af 2023
Efter et udfordrende første halvår kom Arla Foods hurtigt tilbage på med stærke vækstrater på alle markeder og for alle brands i årets anden halvdel. Totalt set for hele året overgik virksomhedens effektivitetsprogram ambitionerne, ligesom Arlas gearing blev forbedret. Det skriver mejeriet i en pressemeddelelse.
Arla-koncernens samlede omsætning endte på 13,7 milliarder EUR, hvilket næsten er identisk med 2022-omsætningen på 13,8 milliarder EUR. Omsætningen blev påvirket af valutaeffekter, primært for SEK, GBP og USD.
Øgede omkostninger til solgte varer og generel inflation førte til et fald i Arla-indtjeningen på 8,1 EUR-cent per kilo til 47,0 EUR-cent per kilo fra det højeste niveau nogensinde i 2022. Selvom 2023-resultatet er lavere end i 2022, er det 15 procent over gennemsnittet for de seneste fem år.
- Takket være vores landmænds, medarbejderes og ledelses stærke indsats har vi i Arla i 2023 endnu en gang demonstreret vores evne til at tilpasse os udfordrende markedsforhold. Jeg er utrolig stolt af vores solide resultater, som både afspejles i den konkurrencedygtige mælkepris og de milepæle inden for bæredygtighed, vi har nået. Bæredygtighed er en udfordring, vi ikke må ignorere, men vi er godt på vej mod at opfylde vores CO2e-reduktionsmål for 2030. Vi andelshavere viser, at vi tør være proaktive og påtage os opgaven gennem innovation og handling, siger Arla Foods' formand, Jan Toft Nørgaard.
Arla nåede i 2023 et nettoresultat til fordeling til andelshaverne på 380 millioner EUR eller 2,8 procent af omsætningen, hvilket er i den lave ende af målintervallet på 2,8-3,2 procent.
Den solide økonomiske præstation og robusthed har gjort det muligt for Arlas bestyrelse at foreslå en efterbetaling, herunder forrentning af konsolideret kapital, til landmændene på 2,07 EUR-cent per kilo leveret mælk, hvilket svarer til 270 millioner EUR i alt og er et godt stykke over det niveau, der er fastsat i Arlas konsolideringspolitik.
- Den foreslåede efterbetaling og den konkurrencedygtige acontopris i 2023 afspejler direkte Arlas økonomiske resultater og robusthed. Vi har skullet navigere i et svækket og volatilt globalt marked for mejeriprodukter og tackle modvind fra flere valutaer. I lyset heraf er jeg meget tilfreds med, at vi i 2023 var i stand til at betale den næsthøjeste gennemsnitlige acontopris nogensinde og samtidig udbetale en høj efterbetaling til vores andelshavere ved årets udgang, siger Peder Tuborgh, CEO for Arla Foods.
Investeringer beløb sig til et rekordniveau på 601 millioner EUR sammenlignet med 521 millioner EUR i 2022.
På vej mod hurtigere CO2e-reduktioner
Arlas landmænd viste igen deres engagement i at reducere drivhusgasser. I gennemsnit præsterede de en reduktion på 3,6 procent CO2e i forhold til 2022, hvilket førte til et fald i emissionerne på gårdene fra 1,12 til 1,08 kg CO2e per kilo ejermælk.
Arla har nedbragt sine scope 3-emissioner, som udgør 96 procent af Arlas samlede CO2e-aftryk, med tre procentpoint per kilo mælk og valle og med i alt 12 procent i forhold til referenceåret 2015.
Scope 1- og 2-emissionerne har Arla reduceret med fire procentpoint i 2023, og de er i alt 33 procent lavere end i referenceåret 2015. Dette skyldtes primært energioptimering på produktionsanlæg og effekter af elkøbsaftaler.
Fra 2021 til 2023 har Arla sammen med sine andelshavere reduceret udledningen med næsten en million tons CO2e og er godt på vej til at nå sine reduktionsmål for 2030 på 63 procent for scope 1+2 og 30 procent for scope 3.
I 2023 tog Arla desuden historiske skridt for yderligere at fremskynde reduktionen i scope 3-emissionerne. Andelsmejeriet lancerede sin tillægsmodel for bæredygtighed, som knytter en del af den mælkepris, som landmændene modtager, direkte til bæredygtighedstiltag på gårdene, og CSP-programmet (Customer Sustainability Programme), som skaber et tættere samarbejde mellem landmænd og kunder gennem projekter, der har til formål at skabe fremskridt og opnå værdiskabelse frem mod fælles klimamål.
- Sammen med vores andelshavere har vi lanceret vigtige initiativer, der har en direkte påvirkning på vores udledningsreduktioner. Med en reduktion på næsten en million tons CO2e de seneste to år er vi godt på vej til at nå vores 2030-mål. Samtidig skaber vi også merværdi for vores kunder. Det er et godt eksempel på, hvordan vi er med til at forme mejeribranchens fremtid, siger Peder Tuborgh.
De første udbetalinger fandt sted i sommeren 2023 og markerede, at den mælkepris, som Arla-landmændene modtager, nu for første gang nogensinde er direkte knyttet til deres bæredygtighedsindsats. Landmændene kan tjene op til tre EUR-cent per kilo mælk gennem i alt 19 forskellige klimatiltag, der tilskynder til initiativer, der bidrager til at nå Arlas 2030-mål om at reducere scope 3-emissionerne med 30 procent per kilo mælk og valle sammenlignet med referenceåret 2015, samt andre bæredygtighedstiltag såsom forbedring af biodiversiteten. I 2023 blev i alt 226 millioner EUR omfordelt gennem dette system baseret på det antal point, hver enkelt landmand optjente i tillægsmodellen, og deres indsendte klimatjekdata.
Vækst for brandede produkter
Den høje inflation og de tilsvarende høje leveomkostninger i 2022 fortsatte i starten af 2023, hvilket resulterede i, at forbrugere i især Europa begyndte at handle mere i discountforretninger og købe billigere produkter og generelt færre mejeriprodukter. Det har medført en flad udvikling i retailforbruget af mejeriprodukter i hele regionen. I Afrika og Sydøstasien påvirkede valutaeffekter i høj grad forbrugernes købekraft. Arlas brandportefølje demonstrerede dog sin robusthed under ustabile forhold.
- 2023 var et år, der bestod af to helt forskellige halvdele. I første halvår fortsatte forbrugerne med at vælge billigere produkter på grund af inflationen, og vi så vores volumendrevne omsætningsvækst for strategiske brands falde med 6,0 procent. Vi kom dog meget stærkt igen i andet halvår af 2023 med en volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands på 4,1 procent, siger Peder Tuborgh.
Faldet i forbruget af mejeriprodukter i retailleddet fladede ud i løbet af året, da inflationen begyndte at lette, og lønningerne steg, og hen mod slutningen af året kunne vi konstatere, at forbruget af mejeriprodukter steg igen, hvilket resulterede i en flad udvikling i retailforbruget af mejeriprodukter for EU-regionen i 2023.
I 2023 nød Arla godt af en omsætningsfremgang for brandede produkter på 1,2 procent til et rekordhøjt niveau på 6.375 millioner EUR (6.300 millioner EUR i 2022) på grund af højere priser. Arla oplevede et underliggende fald i volumendrevet omsætningsvækst for brandede produkter på 0,7 procent, hvilket var bedre end forventet og betød, at virksomheden startede 2024 med positivt momentum.
Negative valutaeffekter
Arlas forretning er opdelt i fire forretningsområder.
På grund af høj inflation og forhøjede priser på mejeriprodukter var omsætningen i brandede mejeriprodukter i Europa under pres i 2023, men forbrugerne begyndte at vende tilbage til brandede produkter i anden halvdel af året. Omsætningen steg med 2,7 procent til 7.984 millioner EUR sammenlignet med 7.771 millioner EUR i 2022. Den volumendrevne vækst for brandede produkter faldt med 1,3 procent, fordi forbrugerne begyndte at vælge billigere produkter og gik efter tilbud. Det mærkedes tydeligst i Sverige, hvor Arla oplevede et fald i volumen for brandede produkter på 5,1 procent, da høj inflation, høje renter og en svækket SEK påvirkede svenske husholdninger negativt. Trods den udfordrende situation leverede Arlas Holland/Belgien/Frankrig-klynge en vækst for brandede produkter på 6,9 procent, mens Storbritannien nåede 2,2 procent. Starbucks leverede en vækst på 21,8 procent, og Arla Protein fortsatte sin vækstrejse med 60,5 procent.
Forretningsområdet Arla International øgede omsætningen med 1,4 procent til 2.471 millioner EUR fra 2.437 millioner EUR i 2022. På trods af høje prisniveauer forblev den volumendrevne vækst for brandede produkter positiv og endte på 1,9 procent. Arla opnåede volumenvækst for brandede produkter i regionerne Mellemøsten og Nordafrika samt Sydøstasien på henholdsvis 4,2 og 3,9 procent. Virksomhedens forretning i Vestafrika blev negativt påvirket af devalueringen af valutaen og den efterfølgende inflation i Nigeria.
Hos datterselskabet Arla Foods Ingredients (AFI), der er 100 procent ejet af Arla, voksede volumenerne af værdiforædlet protein med 10,4 procent, men omsætningen faldt med 6,3 procent til 963 millioner EUR sammenlignet med 1.028 millioner EUR i samme periode sidste år. I 2023 stod AFI over for et meget dynamisk markedsmiljø og måtte tackle usædvanligt volatile råvarepriser på valle- og laktosebaserede ingredienser foruden valutauro såsom devalueringen i Argentina, hvor AFI har et produktionsanlæg.
Andelen af mælketørstof solgt af Global Industry Sales steg til historisk store volumener på 27,4 procent sammenlignet med 23,6 procent sidste år. Forretningsenhedens omsætning faldt med 8,7 procent til 2.214 millioner EUR fra 2.531 millioner EUR i 2022 på grund af hastige fald i råvarepriserne i første halvår. Råvarepriserne begyndte at rette sig i anden halvdel af 2023, primært drevet af en faldende mælkeproduktion.
Forventninger til 2024
Arla forventer, at de ustabile markedsforhold, som skyldes eksterne faktorer såsom reduceret købekraft blandt forbrugerne, ændringer i valutakurser og geopolitiske spændinger og usikkerheder, fortsat vil påvirke forretningen i 2024. Arla forventer, at det vækstmomentum, der prægede sidste halvår af 2023, fortsætter i første halvår af 2024, hvilket vil resultere i en forventet tilbagevenden til en volumendrevet brandvækst i 2024 som helhed på 1,0-3,0 procent trods mere usikre markeds- og vækstudsigter for anden halvdel af året.
Det er Arlas mål at opretholde det nuværende tempo i sine bestræbelser på at reducere sin klimapåvirkning ved hjælp af virksomhedens klimastrategi, herunder tillægsmodellen for bæredygtighed og det seneste tiltag, CSP. Dette vil gøre det muligt for Arla at nå sine emissionsreduktionsmål for 2030 - en reduktion på 63 procent i scope 1- og 2-emissioner og en reduktion på 30 procent i scope 3-emissioner per kilo mælk og valle - ved at udnytte det stærke momentum fra de vigtige milepæle, der blev nået i 2023.
I en kommentar til virkningerne heraf udtaler Peder Tuborgh:
- Vi forventer fortsat volatilitet på flere planer, men vores stærke præstation i andet halvår af 2023 gør, at vi er meget fortrøstningsfulde omkring 2024. Der er stadig usikkerheder, da voksende uro rundt om i verden og deraf følgende økonomisk afmatning kan påvirke vores forretning negativt. Arla befinder sig imidlertid i en robust finansiel position, og den globale efterspørgsel efter mejeriprodukter er fortsat stærk. Gennem vores bæredygtighedsstrategi, herunder tillægsmodellen og det seneste tiltag, CSP, vil vi sætte yderligere fart i bestræbelserne på at reducere vores klimaaftryk og nå vores 2030-emissionsmål for scope 1, 2 og 3. Vi fastholder vores engagement i at opfylde Future26-ambitionerne og fortsætte bestræbelserne på at være rollemodel for en bæredygtig mejeribranche.
Det forventes, at koncernens omsætning for 2024 vil ende på 13,2-13,7 milliarder EUR. Faldet skyldes primært lavere salgspriser sammenlignet med de rekordhøje niveauer i begyndelsen af 2023 og negative valutaeffekter. Nettoresultatandelen vil ende i intervallet 2,8-3,2 procent og effektivitetsgevinster i intervallet 85-105 millioner EUR. Gearingen forventes at ligge i intervallet 2,4-2,8. Arla offentliggør sin års- og bæredygtighedsrapport for 2023 den 29. februar.