Lyt til artiklen:

HedeDanmark i skarp kritik af Landbrugsstyrelsen

00:00
Hastighed: ???x
03:42

Abonnementsartikel

Regionschef i HedeDanmark retter en skarp kritik mod Landbrugsstyrelsens håndtering af ansøgningsprocessen til tilskudsordningen for rejsning af privat skov, som har været præget af it-problemer. Landbrugsstyrelsen beklager generne, men afviser på nuværende tidspunkt at forlænge fristen for indsendelse af ansøgninger.

Den sidste uge op til ansøgningsfristen for tilskud til privat skovrejsning er traditionelt meget travl, men i år er travlheden afløst af decideret stress.

Det skriver HedeDanmark i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For Landbrugsstyrelsen har haft store it-problemer de sidste dage, der har gjort det umuligt at indsende ansøgningerne via deres elektroniske indsendelsesformular som påkrævet.

- Det er en lille katastrofe, vi er havnet midt i. Vi har super travlt med at udforme og indsende ansøgninger på vegne af private lodsejere rundt om i landet. Og nu kan vi så slet ikke få lov til at indsende dem, siger Rasmus Wieland, Regionschef i HedeDanmark.

Henad onsdag aften fik HedeDanmark indikationer fra Landbrugsstyrelsen på, at systemerne ville være oppe at køre igen fra torsdag morgen. Men til formiddag kunne HedeDanmark konstatere, at det ikke var tilfældet.

- Vi har været inde her til morgen, og problemerne var ikke blevet fikset, fortæller Rasmus Wieland til vores søstermedie Grøn Teknik.

Og det er ikke kun it-problemerne, der bringer sindet i kog hos HedeDanmark. Det er samtidig den tavshed, som Landbrugsstyrelsen praktiserer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Landbrugsstyrelsen melder intet ud. Så det er ganske frustrerende, og det er derfor, vi føler os nødsaget til at råbe vagt i gevær og sige, at det her, det har altså konsekvenser, siger Rasmus Wieland.

Ændret praksis koster træer

For kun et par uger siden ændrede Landbrugsstyrelsen deres administration af tilskudsansøgninger, som et svar på mange års udfordringer med sagsbehandlingstider. En ændring der også skaber usikkerhed og forvirring hos både konsulenter og lodsejere, mener HedeDanmark.

Skovrejsning med enklere sagsbehandling

Se også:

Skovrejsning med enklere sagsbehandling

- Med den nye administrationsordning og de store it-problemer forventer vi en massiv nedgang i antallet af ansøgninger og dermed rejste træer - til stor skade for vores fælles ansvar om at rejse mere skov. Det er uholdbart, siger Rasmus Wieland.

Vil have forlænget fristen

Opfordringen fra HedeDanmark til Landbrugsstyrelsen er derfor klar: Gå i dialog med skovrejsningskonsulenterne og eventuelt udvid ansøgningsperioden, så man kan få alle med, og skab sikkerhed for hvordan tilskudsordningen bliver fortolket i fremtiden.

- Vi skal selvfølgelig have forlænget ansøgningsfristen minimum med det antal dage, som systemet har været nede. Det burde være en selvfølge, siger Rasmus Wieland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Landbrugsstyrelsen skriver i en mail til Grøn Teknik, at it-problemerne er blevet løst i løbet af torsdag eftermiddag, og at man derfor på nuværende tidspunkt ikke forventer at forlænge ansøgningsfristen. I mailsvaret lyder det desuden:

- Landbrugsstyrelsen er bekendt med driftsforstyrrelsen, der har været på systemerne de seneste dage i forhold til indsendelse af ansøgning om tilskud til Privat Skovrejsning. Torsdag er fejlen rettet, og det er igen muligt at indsende ansøgninger. Det har været muligt at ansøge om tilsagn siden 1. juli 2022, og det er beklageligt, at der i de seneste dage er opstået problemer. Landbrugsstyrelsen opfordrer ansøgere til at fejlmelde, hvis der i forbindelse med ansøgningsprocessen opstår problemer, som hindrer en ansøgning i at komme igennem. Landbrugsstyrelsen vil efter fristens udløb sikre, at ansøgninger, der er fejlmeldt, bliver trukket ind og medtaget i den samlede ansøgningspopulation.

De ansøgere, der har modtaget fejlmeldinger på deres ansøgninger, må således kunne forvente at få behandlet deres ansøgninger alligevel, såfremt de er afsendt indenfor tidsfristen.