Lyt til artiklen:

Se den nye Fendt 700 serie

00:00
Hastighed: ???x
03:33

Abonnementsartikel

Ved mørkets frembrud løftede Fendt sløret på det, de kalder den bedst byggede Fendt til dato, hvor den stærkeste traktor i sin vægtklasse blev vist frem.

"You dreamt it, we built it" er sloganet fra Fendt, som lige har løftet sløret på den nye Fendt 700 serie, som Maskinbladet er med til at se. Vi vil give en hurtig gennemgang i hvad nyt der er hvor der er kommet en ny model ind nemlig 728 Vario.

Det første man falder over, er det nye design, det har den nye Generation syv Fendt 700 serie arvet fra 900- og 1000-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over det, topper 700 serien med det hul som Fendt har haft til nogle konkurrenter før nu, det er nemlig at få en 728 Vario model på over 300 hestekræfter med ind i programmet.

Modellerne går over fem forskellige, hvor 728 Vario bliver den stærkeste af dem alle med næsten 305 hestekræfter med boost. Uden boost funktionen Dynamic-Power ligger motoren på godt 280 hestekræfter.

rich-media-2
Betegnelsen med rød skrift 728, betyder at modellen er udstyret med Dynamic Power, der booster til de over 300 hestekræfter. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Stor opdatering på motor

Motoren er egen produceret, og for første gang som en 7,5 liters seks cylinderet AGCO-Power motor, der ja yder godt 305 hestekræfter. Ligesom store brøderne med deres MAN-motor, køres der her også med lav-omdrejninger der er klar allerede ved 1100.

- Drejeradius er blevet markant mindre, og er fuldstædig lige så lille som en Fendt 500 serie, og det skyldes den egen producerede motor der er blevet godt smal i bunden, siger Kasper Glibstrup, der er en del af den danske Fendt Import i Agco Danmark.

Kølepakken er også lavet om, der har ideer med fra storbror. Kølevingen er placeret foran selvekøleren, som skal give 40 procent mere effektivitet, da den vil køle med kold luft ude fra, frem for varm fra motoren, når den er normalt er placeret mellem motor og køler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er også tænkt på luftveje igennem motoren, hvor design og ekstra plader gør at luften igennem motoren ikke kommer op igennem motorhjelmen, men kommer ned under og ned mod jorden, det skal mindste opvarmning ved førehuset og larm.

rich-media-4
Egen produceret AGCO-Power motor på 7,5 yder godt 305 hestekræfter, hvor man kan se kølevingen være placeret foran. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Transmissionen er ny

Der er kommet Vario Drive på 700 serien, som fjerner det to-gear system med vej/mark gear, som flere har efterspurgt at få væk. Det er blevet uden, og har fået automatisk firehjulstræk med, som selv kan mærke hvor, og hvilke hjul der har brug for kræfterne, da pumperne og akslerne kan kører uafhændelig af hinanden når der er godt med træk og bid i jorden. Men hvis hjulslippet er meget højt vil den automatisk låse alle hjul sammen.

Der er nu muligt at få større hjul på, hvor vi snakker 2,05 meter, altså 42 tommer baghjul under skærmene.

Der er mulighed for at få leveret med Flat-Face koblinger i hydraulikken, som i følge Fendt kan spare energi og brændstof i sidste ende.

Kabine som vi kender

Kabinen er som før kun ændret lidt for at få plads til 42 tommer dæk, men ellers med Fendt One som Gen6, hvor der nu er kommet ny leverandør på sædet, som kan justeres brugervenligt fra terminalen, så den kan huske hver eneste bruger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Fendt hentyder til de nu også har en ordentlig Frontlæsser traktor, med hukommelse der gemmer indstillinger, og en helt ny frontlæsser der er blevet meget større end hidtil Fendt frontlæssere med den nye model, nemlig Cargo 6.100. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Lav vægt med masser af hestekræfter

Når vi kigger på konkurrenterne, så har vi med især 728 Vario en traktor der med sine 305 hestekræfter har en kampvægt på kun 8,8 tons der svarer til cirka lidt over 30 kg pr hestekræfter, som er noget helt for sig selv. Det kan vi sige gør den til en virkelig allround traktor i sin klasse.

Der med kan 700 serien for første gang leveres med VarioGrip som er luftregulerings system som kan styres fra terminalen.

Med den nye 700 opdatering forbliver 800 serien stadig i Fendt programmet og er der ikke planer om at det skal ændres.