Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Knæk- og baghjulstyring samt teleskopudskud på Sinus
Da Claas tilbage i 2018 præsenterede de første læssemaskiner i Torion og Torion Sinus-serien var der i første omgang tale om decideret gummigede med knækstyring større minilæsser med knæks- og baghjulsstyring.
Med lanceringen af Torion 738 T Sinus tilføjer man teleskopudskud-delen i Torion-serien, og samtidigt bevarer den 30 grader knækstyring og den 25 graders styring på baghjulene.
Claas oplyser, at den udvendig venderadius over skovlkanten ligger på 4,22 meter samt en indvendig venderadius på 1,49 meter.
Det pendlende knækled betyder, at for- og bagvognen kan pendle op til 8° til hver side.
Claas fortæller, at ét af hovedargumenterne for netop denne læsse er svovldrejepunktet ved 4,96 meters højde. I sammenknækket tilstand er den maksimale tiplast 3.800 kg.
Hydraulikyddelsen ligger på de 93 liter i minuttet, og der kan som ekstraudstyr monteres en High Flow-pumpe, der giver yderligere 28 liter i minuttet.
Automatikker til læsningen
Ved gentagne læsseprocesser over en lang periode er det muligt at opgradere til Smart Loading funktioner, som eksempelvis programmerbare løfte- samt sænknings-begræsninger, automatiske tilbageføring af skovlen, en dynamisk belastningsbegrænsning og en visning af løftearmens og redskabsrammens funktion på en 9" stor touchterminal i den højre A-stolpe.
Den dynamiske belastningsbegrænsning arbejder med tryk- og vinkelsensorer. Føreren informeres løbende om den aktuelle belastningstilstand med en farvet bjælkeindikator i betjeningsterminalen. Så snart man kommer ind i et grænsebelastningsområde, neddrosler belastningsbegrænsningen ind- og udkøringen af svingarmen dynamisk, til den blokeres helt. Neddroslingen af teleskophastigheden og hastigheden på hævningen og sænkningen af teleskoparmen sker afhængigt af bæreevnen og den aktuelle løftehøjde.
To gears transmission
Effekten leveres fra en 73 hestekræfter Yanmar-motor med fire cylinder og turbo. For at overholde emissionskravene er der både dieselpartikelfilter (DPF) og dieseloxydationskatalysator (DOC), og dermed benyttes der EGR-system, hvor udstødningsgassen recirkluceres i motorrummet. Det betyder dog, at der ikke skal fyldes AdBlue på maskinen.
Maskinen kan komme op på maksimalt 40 kilometer i timen, som dog er begrænset til 30 i Danmark. Transmission er hydrostastisk med to trin, hvor maskinen i gear 1 maksimalt kører 20 kilometer i timen.