DualTech VT er navnet på en helt ny transmissionstyoe, som JCB har udviklet. Den nye transmission kommer på den ligeså nye AgriPro Loadall teleskoplæsser fra JCB.

Transmissionen er en sammensmeltning af en hydrostatisk transmission og en klassisk powershift-transmission. Dermed fungere transmissionen hydrostatisk ved læsseopgaver, og ved transport arbejde vil transmissionen fungere som en powershift-transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved at kombinere en powershift-transmission med en hydrostastisk, får vi fordele fra begge transmissioner samlet i én løsning.

- Sam Taylor, produktchef JCB

Tredjedel på vejen

- Fordelen ved en hydrostatisk transmission ved læsseopgaver er, at teleskoplæsseren er let at manøvrere rundt på steder, hvor der ikke er meget plads. Desuden har den en hurtigt acceleration, men brændstofforbruget øges væsentligt ved høje hastigheder sammenlignet med en traditionel transmission, fortæller Tim Burnhope, udviklingschef hos JCB.

Han fortæller, at hvis man aldrig kommer over 20 kilometer i timen, så vil en hydrostatisk transmission være at foretække til alle tænkelige læsseopgaver.

- Men vi kan se, at markedet for teleskoplæssere i landbruget bliver flyttet hen i retningen af, at flere og flere landmænd og maskinstationer benytter teleskoplæsseren på vejen, til eksempelvis transport af halm i høst, kørsel til såmaskine med udsæd, eller måske gødning til gødningssprederen.

Derfor gik JCB igang med at udvikle en transmission, som både vil være optimal til læsseopgaver og transportopgaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skifter ved 19

- Ved at kombinere en powershift-transmission med en hydrostastisk, får vi fordele fra begge transmissioner samlet i én løsning, fortæller Sam Taylor, produktchef for JCB-produkterne i Norden.

- Den nye transmission er opbygget således, at når maskinen kører 19 kilometer i timen, så vil powershift-transmissionen tage over, og fordelene, som et lavere brændstof til vejtransport opnåes, fortæller den engelske produktchef, som tilføjer, at maskinernes maksimal hastighed er 40 kilometer i timen.

Tre modeller

Den nye transmission leveres i den nye AgriPro Loadall-teleskoplæsser-serie, som leveres i tre forskellige modeller med navnene: 531-70, 536-70 og 541-70.

De tre modeller kan løfte henholdsvis 3,1, 3,6 og 4,1 tons - alle i en højde på syv meter.

- Effekten leveres af JCBs egen 4,8 liter EcoMax motor på 145 hestekræfter og 560 newtonmeter, og maskinerne overholder Stage IV-kravene med SCR-teknologi uden dieselpartikelfilter og EGR-teknologi, fortæller Sam Taylor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han påpeger desuden, at LS-pumpen giver 140 liter i minuttet.

Nicolaisen & Larsen A/S er den danske importør af JCB, og de fortæller, at den nye teleskoplæsser-serie kan forventes til Danmark sidst i 2016.