Kongskildes program af fuldfoderblandere skal markedsføres til kvægavlere i det vestlige Canada samt til mælkeproducenter i Midtvesten og det nordøstlige USA.

Potentialet er stort med 72.000 mælkeproducenter og kvægavlere, men konkurrencen er også intens med cirka 50 lokale producenter af fuldfoderblandere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Kongskilde er der dog en række gode grunde til, at de ikke ryster på hånden, når de trods den intense konkurrence ser et stort potentiale. Kongskildes foderblandere bruger mindre energi, en bedre sneglekonstruktion sikrer en ensartet foderblanding, og så er det fuldautomatiske vejesystem unikt. Endelig er den høje dollarkurs også med til at sikre en stærk konkurrenceevne.

De to første foderblandere er allerede ankommet til Nordamerika, og de næste 17 er undervejs. Umiddelbart vil Kongskilde markedsføre et bredt sortiment fra små foderblandere til de helt store 3-akslede, der rummer 45 kubikmeter.

Lille gruppe forhandlere

I første omgang starter Kongskilde op med en lille gruppe af forhandlere. De er ved at gennemgå et intensivt træningsforløb, og der er ansat to salgschefer, der udelukkende skal sælge Kongskildes fuldfoderblandere.

Også de nordamerikanske landmænd har fokus på bundlinjen og ønsker dokumentation for, at foderkvaliteten er god. Derfor er de hos Kongskilde stolte over, at Illinois State University og Michigan State University har sagt ja til at teste deres foderblandere.

I første omgang produceres fuldfoderblanderne på Kongskildes fabrik i Sønderborg. Senere er det meningen, at det store blandekar skal produceres på Kongskildes nye fabrik i Illinois USA og dermed spare fragtomkostninger, fordi maskinerne kan leveres i containere. Den nye fabrik står klar til sommer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2015 forventes de nye produkter at udgøre en beskeden del af Kongskildes nordamerikanske omsætning, men allerede i 2016 forventes en pæn, tocifret millionomsætning.

- Vi er meget optimistiske med hensyn til salget af Kongskilde fuldfoderblandere i Nordamerika, fordi vi har et godt produkt, et stærkt nordamerikansk forhandlernet og en dygtig salgsorganisation, siger Ole Gade, adm. dir. i Kongskilde.