Abonnementsartikel

En veludført fusion mellem to maskinhandlere og en langsigtet og holdbar strategi kendetegner Agrotek i Hobro.

Han begynder ikke at flakke med blikket eller ryste i stemmen. Når man taler om fremtiden for maskinhandlerne i almindelighed og Agrotek i Hobro i særdeleshed, er direktør for Agrotek, Morten Christensen sikker i sin sag. For han har sammen med sine tre medejere lagt en strategi.

Hvad strategien går ud på, kommer han ikke detaljeret ind på, men det virker overbevisende:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ved jo godt, at der bliver færre landbrug, og dermed bliver der heller ikke plads til så mange maskinhandlere. Men jeg ved, at vi også vil være at finde her om 10 år og 20 år. Det har vi lagt en klar strategi for. Kunderne ved, hvor de har os, siger direktør Morten Christensen, som sammen med sine tre medejere - nemlig salgschef Niels Vestergaard, lager- og butikschef Kristian Laursen og Ole Grøn, sælger i land og skovbrug - står i spidsen for Agrotek, som er en forholdsvis ung maskinhandel - dog forstået på den måde, at Agrotek er resultatet af en fusion i 2004 mellem Traktorkompagniet Grøn og Madsen - som stammede fra 1980'erne - og Bech Hansens Eftf., som lå lidt længere henne ad gaden, og som var grundlagt i 1946.

De to virksomheder havde nogenlunde samme størrelse - og ret usædvanligt og med en enkelt undtagelse, som skyldtes jobskifte, fulgte hele styrken af ansatte med over i det nye Agrotek, som i dag har 26 ansatte i alt, nemlig 14 på værkstedet, to i butikken, tre på lageret, tre kørende sælgere, tre i administrationen - og Morten Christensen selv.

Få, men stærke

Ud over den trofaste medarbejderstab skete der store forandringer efter fusionen. Agrotek begyndte at satse mere på butiksvarer og have/park sektoren og iværksatte også egen import af maskiner, da der blev lavet en aftale med svenske FTG om import af Mowi skovvogne og parallelkraner.

- Det er godt at have flere grene i en virksomhed, men generelt har vi været gode til at begrænse os på færre, men gode mærker og dermed have større ekspertise inden for hvert enkelt mærke, siger Morten Christensen og nævner de væsentligste mærker, nemlig velklingende og kendte navne som Valtra, JCB, Pöttinger, Hardi, BVL, He-Va - og Gregoire-Besson, der netop er kommet til. Valtra fulgte med under fusionen fra Traktorkompagniet, som oprindeligt havde Volvo.

- Derudover har vi selvfølgelig adgang til flere mærker. Og i have-park afdelingen skal vi lige nævne Husqvarna, og i butikken er blandt andet Kärcher vigtig. Og vi er også medlem af Komplet-kæden, siger Morten Christensen, der netop ser det som en stor styrke, at Agrotek har forstået at begrænse indsatsen til færre mærker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Best Practice

Sidste år modtog Agrotek diplomet for Best Practice, men måtte også - i god ro og orden - skifte ud i ledelsen, da virksomhedens daværende administrerende direktør Jimmi Ravnborg, takkede af til fordel for en stilling som salgs- og produktchef hos Valtra. Morten Christensen, som i dag også er medejer, overtog posten som administrerende direktør efter Jimmi Ravnborg.

- Her i huset ser vi det som en cadeau til virksomheden, at den tidligere direktør kom videre til en stor stilling hos Valtra, siger Morten Christensen, der kommer ind på vigtigheden af at holde medarbejderne "skarpe".

- Vi arbejder hele tiden på at forbedre arbejdsprocesserne. Vi blev jo certificeret til Best Practice sidste efterår, og op til det havde samtlige medarbejdere været på kurser i fire moduler af to dages varighed. Men vi prøver hele tiden at sætte nye projekter og nye arbejdsgange i gang, og vi prioriterer kursusprogrammerne inden for vores hovedmærker rigtig højt. Det kommer kunderne til gode, siger Morten Christensen.

Som brancheorganisation er det Dansk Maskinhandlerforening, der står bag Best Practice, den omfattende kvalitetscertificering. Når en maskinhandel går ind i Best Practice, skal dens medarbejdere igennem et længere forløb med både kurser og efterfølgende forandringer i virksomheden.

Ikke kun konkurrenter

Og kunderne - de kommer fra et stort distrikt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ja, maskinhandlerne i dag er jo næsten landsdækkende, naturligvis i kraft af internet-handel. Men selvfølgelig har vi flest kunder i det himmerlandske område med Randers og Limfjorden som naturlig afgrænsning, siger Morten Christensen og bemærker, at det også er i det distrikt, at virksomhedens tre servicevogne oftest rykker ud.

- Kunderne er generelt blevet bedre oplyste, og de kommer også af og til langvejs fra. Vi skal ikke kun tænke lokalt, siger Morten Christensen, der også ser en anden tendens, maskinhandlerne imellem:

- I vore dage er vi ikke kun konkurrenter, men også kolleger. I vore dage er det normalt, at den ene maskinhandel kan spørge den anden til råds - typisk noget med at udveksle informationer om, hvordan man løser forskellige opgaver, siger Morten Christensen, der også glæder sig over, at Agrotek har kunnet holde på medarbejderne, også efter fusionen. Han er selv en af dem, der fulgte med fra Bech Hansens Eftf., hvor han kom i lære for 14 år siden.