Valtra, Case IH, New Holland, Claas, John Deere, Massey Ferguson, Deutz-Fahr og mange andre. Mange af de førende traktormærker i verden har alle det til fælles, at de i større eller mindre grad benytter komponenter fra tyske ZF.

ZF er en kendt komponentfabrik i landbrugs- og entreprenørmaskinernes verden. Men faktisk startede ZF som leverandør af komponenter til fly og biler, da firmaet blev grundlagt i 1915. Efter 97 år på bagen producerer ZF nu komponenter til både traktorer, læssemaskiner, biler, skibe, fly, vindmøller og industri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hovedvægten ligger i transmissioner

Ud af ZF?s komponenter bestående af koblinger, kabineaffjedringer og transmissioner udgør hele 68 procent af produktionen transmissioner.

Til traktorerne kan transmissionerne deles ind i tre forskellige typer: synkromesh-transmissioner, powershift-transmissioner samt trinløse transmissioner.

Powershift-transmissioner udgør 37 procent af omsætningen, og trinløse transmissioner udgør 22 procent af den samlet omsætning.

- De trinløse transmissioner startede vi med at producere for lidt over 10 år siden. Med en årlig produktion, der er steget markant siden starten, har det bevirket, at vi nu har lidt over 60.000 trinløse transmissioner kørende på nuværende tidspunkt, fortæller Alexander Eisner fra udviklingsafdelingen hos ZF.

De trinløse transmissioner bliver mere og mere populære, og bare i 2011 producerede ZF over 10.000 trinløse transmissioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til trods for at hovedvægten af produktionen ligger i transmissioner, har ZF produceret over 1,5 million foraksler til dato. Foraksler tæller i dag 20 procent af den samlede omsætning i komponenter til landbrugsmaskiner.

Opdateret til lavere motoromdrejninger

ZF?s produktionen af komponenter til landbrugsmaskiner er samlet på tre fabrikker. I Sorocaba i Brasilien produceres der foraksler, transmissioner til mejetærskere samt powershift- og synkromesh-transmissioner. I Steyr i Østrig producerer ZF udelukkende powershift-transmissioner, mens man i Passau i Tyskland udelukkende producerer trinløse transmissioner.

- Inden for trinløse transmissioner lægger vi mange udviklingsmidler, og det kræver konstant ny udvikling for at følge med motorproducenterne, forklarer Alexander Eisner.

Med et effektinterval fra 135 til 650 hestekræfter har ZF et stort udvalg i trinløse transmissioner. De to største transmissioner, Eccom 4.5 og 5.0 klarer begge et maksimalt indgangsmoment fra motoren på 2.245 newtonmeter. Claas er en af kunderne i denne klasse med brugen af Eccom 4.5 transmissionen på modellerne Xerion 4500 og 5000.

På Agritechnica 2011 kunne ZF præsentere en opdateret udgave af en trinløs transmission i intervallet 135 til 400 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Navnet på den nye type transmission er TerraMatic, og gennemgående er der sket ændringer, således at vi har en transmission, der kan arbejde med de nye motorer, der opfylder de nyeste Tier-krav med hensyn til forureningen fra motorens udstødningsgasser.

- Motorfabrikanterne sænker i øjeblikket motoromdrejningerne på deres motorer, og vi bliver derfor nødt til at fortage ændringer i transmissionen, hvis vi skal sende den samme effekt til hjulene, men med mindre omdrejninger fra motoren, forklarer Alexander Eisner.

TerraMatic er også forbedret med hensyn til eventuelle indgreb for mekaniker og teknikker, hvis uheldet skulle være ude, forklarer Alexander Eisner og viser, hvordan et dæksel kan afmonteres, således at det ikke er nødvendigt at dele traktoren i to for at skille transmissionen ad.

- Ved at tage et baghjul af traktoren og afmontere dækslet kan langt størstedelen af den trinløse transmission tages ud af siden. Det gør eventuelle indgreb billigere i arbejdstimer, og det er også lettere for mekanikeren at foretage disse indgreb, fortæller Alexander Eisner.

TerraMatic er også designet til at kunne håndtere en Terra+ generator, hvor induktionsprincippet udnyttes, og en 50 kilowatt effekt i form af strøm kan udnyttes til styring af redskaber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye transmission går i produktion i 2013.