Claas løftede for nylig sløret for en række nye produkter til sæsonen 2013. Blandt andet står en ny frontskårlægger, Disco 3500 Profil, klar. Den fås i tre forskellige versioner, hvor crimpertypen adskiller de tre modeller.

Skårlæggeren kan enten fås med en normal crimper, uden crimper eller med en mere skånsom gummirulle-valse, der er velegnet til eksempelvis lucerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdsbredden på Disco 3500 Profil er 3,4 meter. Det betyder ifølge Claas, at skårlæggeren kan monteres på traktorer med en bred dækmontering. Skårlæggeren er endvidere udstyret med Claas’ Active Float-system, der er en hydro-pneumatisk aflastning af skårlæggeren. Maskinen kan dog også fås med traditionelle fjedre som aflastning.

Knivbjælken er den kendte P-Cut-knivbjælke. Den kan i tynde afgrøder sænkes til 850 omdrejninger pr. minut på pto’en for at reducere forbruget af brændstof.

Sammen med de nye frontskårlæggere kommer også en bagmonteret, liftophængt Disco 3500 RC Contour, der har en arbejdsbredde på 3,4 meter. Denne skårlægger er ligeledes udstyret med Active Float og P-Cut-knivbjælken.

Bredere ethjulsriver

I 2011 præsenterede Claas et nyt program af ethjulsriver. Serien får nu en ny model, Liner 500, som både kan fås i en liftophængt og bugseret udgave.

Rotoren har en diameter på 3,8 meter, og det giver ifølge Claas riven en arbejdsbredde på 4,8 meter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig med Liner 500 søsætter Claas også markedets første liftophængte vender med 10 rotorer. Arbejdsbredden er 10,7 meter på Volto 1100, og redskabet fås ligeledes i en bugseret version, Volto 1100 T.

Venderen er udstyret med et nyt spredesystem, som Claas kalder Max Spread. Alle fingre på venderen er vinklet anderledes i forhold til de nuværende modeller, og det skulle angiveligt give venderen en bedre spredning af materialet.

Skulle man sætte pto-udtaget i gang ved en fejl, mens venderen er klappet sammen i transportstilling, så gør det ingen skade. Venderen kan nemlig køre i transportposition – netop for at undgå havari på maskinen, hvis pto’en sættes igen ved et uheld.