Af Morten Damsgaard

Skræddersyet. Det er nøgleordet bag de hollandske USA equipment fuldfoderblander. Den hollandske mælkeproducent Alex van Bakel er manden bag firmaet, og han fik ideen til de gule fuldfoderblandere, da han var med til at starte en større mælkeproduktion op i Amerika sidst i 1990?erne ? deraf kommer navnet USA ind i billedet, selvom vognene bliver produceret i Holland.

Ved Bygnings- og Maskinkontoret Sønderjyllands demonstration nær Rødekro den 9. marts 2012, var en 30 kubikmeter fuldfodervogn fra USA equipment at finde blandt de 13 konkurrerende fuldfoderblander.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fælles for alle de gule fuldfodervogne er, at de bliver skræddersyet til den enkelte kunders behov, fortæller Allan Gade Sørensen, fra AGS-maskiner.

Han fortæller dog, at vognene om standard i Danmark bliver leveret med kofanger med lygtebom, hydraulisk støtteben samt 140 millimeter lastbilaksler med bremser.

- Men ellers er det op til den enkelte kunde at beslutte sig for, hvad han ønsker på sin fuldfodervogn. At kunden har denne frihed, betyder blandt andet også, at vi kan levere netop det vejesystem, som kunden ønsker.

- På vognen her har kunden valgt et trådløst vejesystem fra Dairy Tuner, som sender besked til traktoren og læssemaskinen med de præcis vejedata ved hjælp af bluetooth til en PDA. PDA?en sender yderligere informationerne til en server, hvor landmanden har mulighed for at besøge en hjemmeside med alle data fra hans fuldfodervogn, enten fra computeren eller telefonen. På denne måde har landmanden altid kontrol over de præcise udfodringsmængder, fortæller Allan Gade Sørensen.

Redder køers liv

USA Equipment producerer udelukkende fuldfodervogne med vertikale blandesnegle. Størrelserne spænder fra 15 til 50 kubikmeter rumindhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På den 30 kubikmeters model, som vi har her, er der tre vertikale blandesnegle med 20 knive på hver snegl, hvoraf fem er store knive. Lidt specielt for USA Equipment har vi et profilrør øverst i blanderen, hvor mange andre producenter bruger en stor ring, som følger kanten på blanderen, for at holde fodret nede i blanderen under blandeprocessen. At vi her har et smalt profilrør gør, at der ikke kan lægge sig en masse foder oven på røret. Det er vigtigt, at der ikke kan lægge sig en masse foder på kanten af blanderen, da der dermed er fare for, at flere dage gammelt foder pludselig falder ned i blanderen. På den måde vil gammelt foder komme med nyt frisk foder ud til køerne, forklarer Allan Gade Sørensen.

Allan Gade Sørensen påpeger også, at bunden af beholderen er hærdet med hardox-stål, som giver ekstra lang holdbarhed.

Ved udfordrings-åbningerne kan man få magneter monteret på aflæse-sliskerne.

- Som vi ser på aflæse-sliskerne, sidder der faktisk et søm og et andet stykke jern på to af magneterne - man kan sige, at vognen faktisk har reddet to køers liv til demonstrationen i dag, fortæller Allan Gade Sørensen, der forklarer, at det er en billig måde at fange fremmedlegemer i form af jernstykker, der kan være livsfarligt for køerne.

- Vi må formode, at jernet kommer fra halmen, der blev blandet i dag, da den våde høst i 2011 har gjort, at river og vender formentligt ofte har haft fat i halmen. Dermed kan der desværre let komme fremmedlegemer med i foderblandingen, slår Allan Gade Sørensen fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At de mange fuldfodervogne kan skræddersyes kan også let ses på denne vogn. Vi har intet mindre end fem udfordrings-steder rundt på vognen, to til hver side, og en bagpå, viser Allan Gade Sørensen.

- Landmanden der har købt vognen, vil selv blande sine præfiksblandinger i vognen og derefter læsse blandingen af i en silo, som der bakkes til.

- På den måde kan landmanden blande sine mineraler, tør- og råvare til måske en uge ad gangen, og på den måde kan han optimere sin hverdag ved kun at læsse én skovlfuld af dette når der skal blandes foder i stedet for tre-fire skovlfulde af de forskellige midler, fortæller Allan Gade Sørensen, der også påpeger den store unøjagtighed, der kan forekomme ved at læsse mange skovle i løbet af dagen i stedet for én enkelt.