Det mener 62-årige Tom Axelgaard der, efter at have grundlagt og opbygget Goodvalley, nu er rådgiver, ambassadør og tilbage "i marken". Hyo har mødt manden der er vendt tilbage til hjemegnen i Vestjylland fra østfronten og som stadig har store tanker om dansk landbrug.

I konkurrence med børsnoterede selskaber

Danske landmænd konkurrerer med globale virksomheder, og det holder ikke i længden, mener Tom Axelgaard, som selv har grundlagt en virksomhed i den globale liga.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det varmer på bundlinjen at være svineproducent netop nu. Men der kommer en kold tid igen. Kina kan ikke blive ved med at trække priserne op. Og når krisen kommer, så bliver det de store, børsnoterede virksomheder der kommer til at kæmpe om efterspørgslen, siger Tom Axelgaard. Han mener, at den næste krise der kommer, vil blive svær at overleve for danske landmænd, og derfor gælder det om at tænke alternative tanker nu.

Landbruget vil ikke overleve på bulk

Den erfarne erhvervsmand er lidt bekymret for, hvordan fremtiden ser ud for den supereffektive, danske svineproduktion. Han er stolt over at være dansk landmand, men han ser i kortene, at en ny krise vil ramme dobbelt så hårdt som den sidste.

- Vi skal bruge denne varme tid til at tænke alternative tanker og udvikle vores landbrug i en den rigtige retning. Og den retning er ikke mod bulk-produktion til eksport, for her har dyr dansk produktion ikke en chance. Det er en kæmpe-risiko, at basere al vores eksport på bulk, når næste krise sætter ind, bliver det svært som dansk svineproduktion og afsætning ser ud i dag, slår Tom Axelgaard fast. Han ser dog en fantastisk mulighed for danske svineproducenter med det klimafokus forbrugerne har netop nu.

Klimakampen kan blive en fremtidssikring

Forbrugernes fokus på klima er en mulighed for branding og udvikling af dansk landbrug.

- I Danmark er vi gode til at dokumentere og være systematiske. Det bør vi udnytte. Et klimastempel kan være en god mulighed for dansk svineproduktion at differentiere sig fra bulk-produktionen, forklarer Tom Axelgaard. Han er sikker på, at det er den moderne teknologi der skal sikre fødevareforsyningen i verden. Og moderne landbrug er danske landmænd gode til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dansk kød er blandt verdens mest klimavenlige, hvorfor har man ikke lavet et fællesbrand og/eller standard på det endnu? Klimakød kan sikre dansk landbrug en fordel på verdensmarkedet - det kan prisen ikke. Jeg har svært ved at forstå, at andelsselskaberne ikke fokuserer mere på at markedsføre dette unikke udgangspunkt

En opsang til andelsselskaberne

Erhvervsmanden forstår ikke den fortsatte fascination af andelstanken.

- Jeg kan ikke se fornuften i den måde andelsselskaberne fungerer på i dag Hvis danske landmænd skal have mulighed for at være stolte af deres fødevareproduktion, så skal de være med i hele processen og have ansvar for den. Produktionen kunne med fordel være fuldt integreret og det samme med finansieringen, slår Tom Axelgaard fast. Han mener at andelsselskaberne låner penge af landmændene og hvert år tilbage betaler det de kan magte i forhold til deres egen økonomiske situation.

- Lige nu er det en kamp mellem producenter og andelsselskaber. Slå jer helt sammen, i stedet for at bekrige hinanden med lån og efterbetaling. Lav en konventionel, klimavenlig OUA-produktion, der er transparent. Den produktionsform har I næsten allerede. Lige nu er det andelsselskaberne. der har ansvaret for at få forbrugerne til at forstå, at dansk kød er klimakød. Det har de endnu ikke formået fuldt ud.

Selvejet er effektivt men måske udspillet

Tom Axelgaard startede op i Østeuropa, da han øjnede en mulighed for at den effektive danske svineproduktion kunne flyttes der hen hvor jord og arbejdskraft ventede på investeringer. Det lykkedes blandt andet i Polen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som dansk landmand tænker man altid i effektivisering. Det er noget der er drevet af selvejet. Og det kan vi være stolte af. Men det må ikke blive en hæmsko, og det kan det nemt blive, hvis et familieejet dansk landbrug skal konkurrere med udlandet, siger Tom Axelgaard. Han håber på, at selveje-motivationen nu kan drive dansk landbrug til at lave et produkt, der er specielt, og som alle danskere kan være stolte af.

Børsnotering og bæredygtig stolthed

Tom Axelgaard gør meget ud af at forklare, hvad han finder bæredygtigt, og han er ikke i tvivl.

- Bæredygtighed kommer af effektiv produktion og optimal foderudnyttelse. Kun med effektiv svineproduktion kan der blive plads til natur og biodiversitet. Effektivitet er danske svineproducenter eksperter i, og det bør de brande sig på og være stolte af, forklarer han.

- Vi skal lave noget, vi er stolte af. Det var min motivation da vi i Goodvalley valgte at stile mod en børsnotering. Hvilke selskaber er er vi stolte af i Danmark? Det er blandt andet Mærsk som er et aktieselskab. Hvorfor ikke tænke på samme måde i landbruget? Og så samtidig få mulighed for at rejse penge til investeringer som en sidegevinst. Vi er ikke børsnoterede endnu, men vi har forberedt os på det, og er klar til at trykke på knappen, når timingen er rigtig.

Forbrugerne vil have historien

Branding er en vigtig del af produkterne der produceres hos Goodvalley. Selskabet gør meget ud af at putte fortællingen ind i varen, og på den måde giver Goodvalley forbrugerne en mulighed for at kende historien, producenten og produktet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er ikke i tvivl om, at mennesker har brug for kød. Men forbrugerne har også brug for tankerne bag og historien om det, de putter i munden. Derfor har vi i Goodvalley succes med højværdiprodukter i for eksempel Polen. Vi fortæller historien om landbruget der ligger midt i marken, der bruger det lokale korn og gyllen der kommer i biogasanlægget og laver strøm til varme. Det giver mening, siger Tom Axelgaard. Han forstår ikke, hvorfor vi ikke er kommet længere med at brande danske landbrug for danskerne.

- Vi skal have danske forbrugere til at forstå vores landbrug. Der er noget galt, når vi ikke er kommet længere ud med vores stolthed til det danske landbrugserhverv, slutter Tom Axelgaard. Han håber på at fremtiden bliver lys for dansk klimakød.