Struktur i hverdagen og planlægning af arbejdsopgaver kan give dig større effektivitet og afsløre, om du rent faktisk laver det, du burde lave.

Den måde, vi løser arbejdsopgaver, kan let komme til at minde om brandslukning, hvor vi reagerer på problemer, der er lige foran os, uden der er en rød tråd eller planlægning bag. Det er et af budskaberne fra Rikke Bech Skougaard, der driver virksomheden Hybjerghus Optimering. Hun har flere års erfaring med effektivitetsrådgivning til virksomheder på tværs af brancher, og hun mener, at der i landbruget er der lige så meget brug for planlægning og fokus på personlig optimering som i enhver anden type virksomhed.

- Det handler om at skabe rammer for, hvad man selv kan ændre, og hvad man ikke kan, siger hun.

Jeg oplever, at mange har svært ved at dele opgaver ud, da de tænker, at det er hurtigere at gøre det selv. Men det kan let ende med, at man selv bliver flaskehals for nogle opgaver og i værste fald bliver stresset over alt det, man ikke når

Ifølge hende, skal man helt fra begyndelsen skabe en bevidsthed om, at ens effektivitet kan blive bedre ved at sætte tid af til at planlægge i stedet for at have så travlt med andre ting, at man ikke stopper op.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind