Den kompakte og firecylindrede Fendt 516 Vario ProfiPlus med 165 hestekræfter tilbyder både komfort og teknik, som ellers er forbeholdt langt større traktorer.

Med den nye 500-serie, der omfatter fire modeller i intervallet 125-165 hestekræfter, udfordrer Fendt markedet med en højt specificeret traktor, der blandt andet deler armlænsbetjening og terminal med de tre større modeller fra den tyske producent.

Det ligger ligesom i kortene, at føreren af mindre traktorer må tage til takke med et dårligere sæde, mindre udstyr, dårligere udsyn og et højere støjniveau end kollegaen i en større traktor. Udstyr og komfort koster, og derfor ligger prisen på Fendt 500-serien også i den høje ende. Til gengæld får føreren en trinløs traktor med en lækker kabine, affjedret foraksel og en af markedets største og mest brugervenlige terminaler.

Men er der overhovedet plads til en traktor på 165 hestekræfter i dansk landbrug, og hvilke arbejdsopgaver kan den udføre? Det har vi sat os for at afprøve, og derfor tester vi en Fendt 516 Vario, der er topmodel i 500-serien. Vi har fået den leveret i ProfiPlus versionen, der er det højeste trin af de tre udstyrsvarianter, som traktoren leveres i.

Går fint med fem furer

Da jeg henter traktoren hos forhandleren, står den i rækken sammen med traktorer på 250-400 hestekræfter, og jeg skal ærlig indrømme, at jeg i tankerne var i gang med at afmontere den femte fure

på den Kuhn Vari-Master vendeplov, som traktoren skulle testes med. Men bekymringerne var absolut ubegrundede, for traktoren tøvede ikke et øjeblik, da den løftede den femfurede plov. I frontliften var traktoren monteret med en original Fendt vægtklods på 1.800 kg, og det var rigeligt

til at opnå en meget fin balance og en sikker kørsel på landevejen.

Med ploven godt 20 centimeter i jorden og cruisecontrollen på otte kilometer i timen går Fendt 516 med kun cirka 1.500 o/min på motoren, når det går lige ud, og møder den en bakke

, stiger omdrejningerne til omkring 1.800 o/min. Traktoren vejer kun 6,4 ton, og for at stå fast, bliver topstangen kortet et par ekstra omgangef

or at få den fornødne vægtoverføring fra ploven. Herefter går traktoren overraskende godt for ploven, og jeg manglede på intet tidspunkt effekt fra den firecylindrede motor.

Frontvægt skal der til

Fendt leverer også en sekscylindret model i 700-serien med 160 hestekræfter. Den vejer cirka 1.500 kg

mere og har en akselafstand, der er 21 centimeter længere end på den testede Fendt 516. Det giver selvfølgelig en mere stabil traktor, men med den fornødne frontvægt giver den firecylindrede 516 den fin konkurrence. Som tommelfingerregel stiger brændstofforbruget med cirka en liter i timen, hver gang vægten på traktoren øges med et ton. Er der ikke brug for den ekstra vægt, kan der således spares halvanden liter brændstof i timen

ved at vælge den firecylindrede Fendt 516 frem for den sekscylindrede Fendt 720. Samtidig kan man nyde, at den firecylindrede model er handy og ikke kræver så meget plads at komme rundt med.

Føler sig tilpas

VisionPlus førerkabinen har Fendt 516 arvet direkte fra 700-serie. Det er en dejlig kabine, hvor der er kræset for detaljerne, og hvor den enorme forrude, der først slutter oppe i taget, giver masser af lys i kabinen. Udstyrsvarianterne Power og Profi leveres som standard med en monitor på syv tommer, mens ProfiPlus som standard kommer med den store monitor på 10,4?.

Skærmen kan opdeles i fire felter, og med en enkelt tast kommer jeg ind i en menu, hvor jeg kan sætte grønne flueben ved de informationer, der skal knyttes til de enkelte felter. Er traktoren udstyret med autostyring, kan jeg vælge om det skal beslaglægge en fjerdedel eller halvdelen af skærmen. Skal traktoren køre med et redskab, som styres over Isobus, kommer menuen til redskabet op i et af felterne på skærmen.

Skærmen har rigtig mange muligheder, og man vælger selv, om indstillingerne foretages direkte ved berøring af skærmen eller med et rullehjul og piletaster på siden af skærmen.

Skærmen er monteret forrest på det store armlæn, som har været standard på de større Fendt-traktorer i en årrække. Armlænet kan indstilles både vertikalt og horisontalt, så både store og små chauffører kan få den rigtige kørestilling.

Dobbelt foragerautomatik

De forskellige funktioner i foragerautomatikken vises med tydelige ikoner på terminalen. Opsætningen af automatikken kan ske ved enten at optage de forskellige funktioner under en omgang i marken, eller mens man holder stille på forageren eller hjemme i maskinhuset. Ligesom opsætningen af lift, pto, hydraulikventiler og så videre gemmes også foragerautomatikken under det redskab, som automatikken hører til. Ved at gemme de forskellige indstillinger, spares der rigtig meget tid, når der skiftes redskab, og samtidig sikrer man sig, at redskabet altid betjenes optimalt.

Åbnes en bestående automatik, er der mulighed for ikke blot at optimere automatikken, men også at slette og indsætte nye sekvenser.

En af fordelene ved foragerautomatikken i Fendt 516 er, at der kan opsættes fire forskellige automatikker. Det kan blandt andet anvendes, når der køres på en mark, hvor forageren er vinkelret i den ene ende af marken, og hvor den kiler i den anden ende. Med to forskellige start- og slut-automatikker kan der opsættes automatikker,

som tilgodeser begge situationer.

Ros med plads til forbedringer

Ligesom de øvrige modeller i den trinløse Fendt-familie har Fendt 516 også et mekanisk skifte mellem landvejsområdet og markområdet. Det giver som sådan ikke de store problemer, men flere konkurrenter har udviklet transmissioner uden trin, og derfor har Fendt her mulighed for at lave en lille forbedring af transmissionen.

Mange redskaber kræver, at der føres ledninger fra redskabet og ind til en terminal i førerkabinen. Til VisionPlus kabinen har Fendt udviklet et system, hvor ledningerne kan føres ind, uden at de hverken kommer i klemme, eller der opstår utætheder i kabinen. Er system Fendt med fordel kunne implementere på de større modeller.

Når håndbremsen trækkes, skifter transmissionen automatisk til neutral, og der sættes tryk på udtaget til anhængerbremsen. Det er rart, at man ikke skal foretage sig andet end at trække håndbremsen, men det er en smule irriterende, at man skal trykke på en knap i instrumentbordet for at kunne på- eller afmontere bremseslangen til påhængsvognen. Kontakten kunne Fendt med fordel flytte ud på bagskærmen.

Som fører af en Fendt 516 ProfiPlus, har man nøjagtig samme høje standard som føreren af de største traktormodeller fra Fendt, og efter testen kan vi konstatere, at den kompakte traktor kan langt mere end blot at køre med frontlæsser.

Plusser

Finish i kabinen

Udsyn

Værktøjskasse lige ved hånden

Genkendelighed til de større modeller

Støjniveau i kabinen

Gode spejle

Arbejdslys slukkes med en enkelt kontakt

Minusser

Kontakt til aflastning af vognbremse sider i kabinen og ikke på bagskærmen.

Hyletone fra transmission ved transportkørsel

Trinløs med to trin

Pris

Advarselstrekant sider som standard midt på bagruden. Men ros til montøren som havde klargjort traktoren og flyttet trekanten ned under bagruden.

Tekniske specifikationer

Motortype Deutz

Volumen cm³ 4.038

Antal cylindre 4

Nominel effekt hk 163

Max effekt hk 169

Max moment Nm 687

Brændstoftank l 298

AdBlue tank l 31

Liftkapacitet kg 7.780

Hydraulikydelse l/min 110

Antal gear trinløs med to områder

Vægt kg 6.400

Akselafstand m 2,56

Dæk bag 650/65R38

Dæk for 540/65R28

Støjniveau

Tomgang 850 o/min 59,2 dB

Tomgang 850 o/min blæser trin 6 71,3 dB

Max motoromdrejninger 2.200 o/min 63,5 dB

Markarbejde 8,3 km/t 1.600 o/min 70,4 dB

Transport 40 km/t 1.470 o/min 72,4 dB

Listepriser

Basistraktor Fendt 516 Vario Power 1.137.475

ProfiPlus, hvor traktoren blandt andet er forberedt til autostyring og monteret med den store 10,4'' terminal: 1.224.605

Komfortfrontlift: 36.945

Front PTO: 28.413

Importørens kommentarer

Af Peter Midtiby, Fendt Danmark.

Fendt 500 serien er en legende i Fendt historien, og det ser ud til at efterfølgerne udfylder pladsen på fornemste vis. Det er jo kutyme, at man i importørkommentaren prøver forsvare minusserne, men jeg syntes jo at de er minimale i forhold til fordelene.

Hydraulisk parkeringsbremse på anhængeren giver væsentlig øget sikkerhed, og er en fordel når trækbolten skal fjernes. Af sikkerhedsmæssige årsager sidder knappen i kabinen.

Transmissions brummen var i restordre, og derfor kom den hjem med hyletone. Nej, det er naturligvis beklageligt, og vi undersøger sagen. Testtraktoren var helt ny, og vi burde have opdaget det inden.

Trinløs med to trin er i min optik langt bedre end powershift med trinløs overgang mellem gearene som vores konkurrenter anvender. Vi har ingen koblinger der slides, og bruger ikke transmissionen som hydrauliktank.

Prisen - en ulempe når man skal købe, en fordel når man skal sælge. Hele området derimellem er det kun de glade brugere der kender til. Det er en dyr traktor, men pris og kvalitet hænger unægtelig sammen.

500 serien er en ægte 'allrounder', og man skal ikke undervurdere den brændstoføkonomiske 4 cylindrede motor, der styres optimalt i forhold til den trinløse Variotransmission. Kabinen er den samme som på 700 serien. Derudover kan traktoren leveres med 5 ventiler bagud og 2 ventiler frem, og det er også ret unikt i denne klasse.