Alle chauffører bør have en god komfort uanset traktorstørrelse - T6000 PowerCommand leverer varen

Alle chauffører bør have en god komfort uanset traktorstørrelse - T6000 PowerCommand leverer varen

Engang var det kun de allerstørste traktorer fra producenterne, som havde udstyret i orden i kabinen. De mindre serier var henvist til måske ikke en "lavere klasse" af landmænd, men i hvert fald havde de ikke den samme mængde af udstyr og muligheder.

Det var lidt en skam, for hvorfor skulle en landmand ikke kunne køre 1.000 timer i en lille traktor såvel som 1.000 timer i en større?

I dag ser verden anderledes ud, og specielt de seneste to-tre år er der sket meget på det område - det er dagens test-traktor et godt bevis på.

Vi er i marken med New Hollands T6090 PowerCommand. Og selvom traktoren godt nok er på maksimale 174 hestekræfter og runder 201 hestekræfter inklusiv boost - og dermed er den største i Power- og RangeCommand-serien i T6000, så starter serien helt nede på 117 nominelle hestekræfter.

Det betyder, at man som landmand får den samme komfort med godt 100 hestekræfter under hjelmen, som man får med 201 hestekræfter. Og det er ikke bare en komfort fra T6000-serien. Samme komfort finder man også fra den større T7000-serie. Og faktisk i de helt nye T7, T8 og T9-serier, der lander først i det nye år.

Det er noget, jeg synes rigtig rigtig godt om. Hvorfor skal nogle snydes ud fra størrelsen på effekt? Nej vel. Og hvis man endelig vil spare på udstyret, kan man stadig få en mere enkel og billig udgave i T6000-serien.

Lige til at gå ombord i

Det første jeg ligger mærke til, da jeg stiger ombord i T6090 PowerCommand, er den meget store og åbne dør til kabinen. Kabinen har kun fire stolper, og det betyder, at døren kan åbne rigtig bredt op, så der er oceaner af plads til at kravle op og sætte sig ind i traktoren. Dejligt.

De første fornemmelser er, at udsynet er fint, og at traktoren faktisk trækker den seksfurede vendeplov fint med de 174 hestekræfter. De sidste 27 hestekræfter fra EPM-systemet (Engine Power Management) kan jeg desværre ikke gøre brug af, da de først er til rådighed, når jeg bruger pto'en, bruger hydraulikken eller kører på landevejen.

SideWinder-armlænet er standard i T6090 PowerCommand. Kørehåndtaget blev introduceret på FR-finsnitterne, og jeg finder ergonomien i håndtaget rigtig god. Det betyder, at det føles lækkert at holde om - også i længere tid ad gangen.

Men et minus på håndtaget er de forholdsvis bløde gummiknapper, der skal trykkes ret hårdt på, før jeg aktiverer en funktion. Jeg skal helst kigge på knapperne på håndtaget, når jeg trykker på dem, for jeg føler, jeg skal ramme i centrum af knapperne, før der sker noget.

Generelt kører traktoren uden beklagelse - og jeg føler mig rigtig godt tilpas i den blå traktor. I kender sikkert følelsen af tilpashed, når tingene ruller, og traktoren er belastet - sådan er det her i den blå kabine.

Ram præcis på skærmen

I SideWinder-armlænet sidder New Hollands IntelliView III-skærm. Den er berøringsfølsom, og den fungerer ok, når blot man trykker hårdt nok på skærmen. Men i nogle tilfælde er de områder, man skal trykke på på skærmen, lidt for små.

Skærmen rummer i forvejen en del punkter på den begrænsede skærmstørrelse, så i de ekstra små områder - eksempelvis når jeg skal vælge i scroll-menuerne - skal jeg være præcis med fingrene. Især under kørsel kan det være lidt svært at ramme rigtigt.

Et par andre småting, jeg falder over i kabinen, er placeringen af klimaanlægget, som sidder bag venstre skulder. Hvis det skal være placeret bagved føreren, ville det være lidt mere hensigtsmæssigt, hvis det sad på højre bagstolpe i stedet. For de fleste traktorførere drejer sig ofte den vej rundt for at kigge bagud på redskaberne.

Ligeledes vender el-ventilerne ikke tilbage i neutral, hvis de er sat til på timer.

Når det er sagt, så husk lige på, at el-ventiler, den touch-følsomme skærm og SideWinder-armlænet indtil nu kun har været udstyr forbeholdt for større traktorer.

Elektronikken samlet i ét

I IntelliView-terminalen kan jeg styre alle funktioner i traktoren, men displayet og knapperne foran ved rattet fra de tidligere TSA-modeller er beholdt på T6090. Så er man tilhænger af det "gamle system" med knapperne, er der plads til at bruge dem, og er man mere computernørd, så byder den berøringsfølsomme skærm på mange muligheder. Og kan du køre en T7000 - så kan du også køre og forstå T6000-serien.

Med tiden vil vi dog sikkert se, at alle funktioner bliver samlet i terminalen.

Den testede traktor var udstyret med New Hollands VRS løsning til autostyring - det vil sige RTK præcision over mobilnettet. Autostyringen har mange funktioner, og de ligger også gemt i IntelliView-terminalen.

Det samme gælder foragerautomatikken, som vi også afprøvede under testen. Det fungerer ok, men det var lidt svært at følge med i, hvilke funktioner, der var på vej til at blive udført i forhold til mine tryk på kørehåndtaget. Jeg fik det ikke til at spille 100 procent under kørslen med ploven.

Liften på T6090 styres fint fra kabinen. Jeg synes godt om den simple forhøjning, som hånden kan ligge på, når jeg finjusterer liften under kørslen med ploven. Det eneste, der mangler, for at gøre betjeningen perfekt, er en lille "vejleder-knap", så jeg kan finde den rigtige stilling for liften igen, hvis jeg rykker på den, mens jeg pløjer. Der er godt nok tal til at indikere højden, men det er lettere at ramme 100 procent præcist, hvis lift-kontakten ikke kan skubbes længere fremad, end vejleder-knappen tillader.

Let adgang til motoren

Ude i motorrummet ligger en 6,7 liters motor NEF-motor. I T6090 yder den nok til at give traktoren et vægt/effektforhold på 28,1 kg pr. hestekraft (med standard-aksel). Det er ganske vist taget ud fra traktorens basisvægt uden brændstof og så videre, men selv i kampklar stand er det et hæderligt tal.

Og vælger man en frontlift med til traktoren, er der altid mulighed for at montere en klods i snuden for at give øget vægt og stabilitet, når der er brug for det.

Det er rigtig nemt at komme ind til motoren på T6090 - og på det område er New Holland generelt gode. Motorhjelmen kan åbnes helt op i et snuptag, og der er tilstrækkelig plads til at rengøre kølerne. Olieskift på motoren skal ske for hver 600 timer. Bag på traktoren er det let at kontrollere oliestanden på hydraulikolien via et skueglas.

Der er klapper på hvert hydraulikudtag for at forhindre støv i koblingen, men desværre kan de ikke holde sig selv oppe, når man prøve at sætte en slange i. Så man skal bruge den ene hånd på at holde klappen oppe, idet den ellers kan sætte sig i spænd i gevind-møtrikkerne på en slange. 

Tid til at konkludere:

New Holland T6090 byder på fin komfort i kabinen. Passagersædet kan foldes til et bord med en kopholder i, og lydniveauet er på et fornuftigt niveau, der gør det behageligt at køre traktoren.

Serien rammer en bred gruppe af landmand på grund af effektintervallet og den gode mængde af udstyr. Detaljerne, der godt kunne være bedre, er knapperne på kørehåndtaget, som er bløde - og så er nogle af menuerne på terminalen ekstra små, så de kan være lidt svære at ramme med fingrene under kørsel.

Transmissionen fungerer fint og har tilmed en auto-mark og auto-vej funktion, så den selv skifter op og ned, og skiftene mellem gearene sker tilpas kontant efter min mening. Det 19. Eco-gear, så traktoren kan køre med reducerede motoromdrejninger ved topfart, er bestemt også et plus, der er med til at spare brændstof i længden.

Plusser

Ind-/udstigning af kabinen

Generel komfort i kabinen

Ergonomi af kørehåndtag

Adgang til motor

Udsyn fra kabine

19. økonomi-gear

Minusser

Kontakter på kørehåndtag

Hydraulik går ikke i neutral efter timer

Små tryk-områder på touch-skærm

Placering af klimaanlæg

Beskyttelsesklapper på eksternt udtag

Lydniveau

Stilstand tomgang 850 o/min.                                     59,6

Stilstand tomgang (blæser fuld)                                  70,4

Stilstand maks. 2.340 o/min.                                      72,1

Mark 8,4 km/t v. 1.800 o/min.                                     71,4

Mark maks. belast. 8,8 km/t v. 1.900 o/min                 72,0

Transport 40 km/t v. 1.820 o/min                                72,4

Pris

Pris på testet traktor inkl. ekstraudstyr:

Basistraktor PowerCommand                                      750.700

Affjedret foraksel                                                          29.100

Frontlift inkl. to midt-monterede udtag                            39.700

Klimaanlæg                                                                   5.100

Elektronisk parkeringsbremse                                         3.400

Blue tooth radio                                                             1.800

Teleskopsidespejle med varme                                        2.000

Auto Comfort sæde med varme                                       2.100

Trelleborg dæk - merpris                                                 4.500

GPS-udstyr, RTK, komplet                                          126.270

Pris i alt på testet traktor                                             964.670

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Frontlift og pto m. to midt-monterede udtag                     58.400

Frontvægte 540 kg                                                          5.700

Luftbremser plus hydrauliske bremser                            22.100

SuperSteer foraksel                                                      19.700

Specifikationer NH T6090 PowerCommand

Motor                                      Fiat Powertrain seks-cylindret

Volumen, liter                                                           6,7 liter

Nominel effekt, hk/kw                                            165/121                                                                           

Maksimal effekt, hk/kw                                          128/174

Maksimal effekt inkl. boost, hk/kw                          201/148

Maks. moment inkl. boost, Nm                                  778

Maks. motoromdrejninger, o/min                                2.200

Transmission                         19x6 trins powershift m. eco-gear

Maks. løftekraft lift, kg                                               6.616

Maks. løftekraft frontlift, kg                                        3.568

Maks. olieflow og tryk, liter/bar                                  113/210

Brændstoftank, liter                                                  285

Egenvægt m. affjedret foraksel (shipvægt), kg              5.950

Længde inkl. frontlift og vægt, m                                 5,35

Højde, m                                                                  3,14

Akselafstand m. Terraglide-aksel, m                            2.79