G-serien bliver navnet på den nye traktor-serie fra Valtra, som strækker sig fra 105 til maksimalt 145 hestekræfter i fem forskellige modeller, og med forskelligt udstyrsniveau. Ens for dem alle er, at der er tale om en firecylindret traktor-serie, som specielt egner sig til frontlæsser-arbejde.

- Den nye G-serie kommer til at placerer sig mellem den nuværende mindre A-serie, som topper ved 130 hestekræfter, samt N-serien, som begynder ved 135 hestekræfter, fortalte Aapo Aijasaho, produktspecalist for den nye G-serie under et online presseevent, som Valtra præsenterede den nye G-serie på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den kommer især til at udmærke sig med en frontlæsser, da vi for første gang tilbyder en LS-hydraulikpumpe i dette segment, samt funktioner som Hill-Hold, hvor traktoren kan holdes i bremsen, hydraulikassistent, hvor traktoren selv vinkler LS-pumpen op for olie under frontlæsserarbejde samt muligheden for X-tilt, som er et nyt 20 graders tilt til redskabsfæstet på frontlæsseren, som giver et mere akkurat frontlæsse-arbejde, forklarer Aapo Aijasaho.

rich-media-2
Det nye X-tilt fra Valtra gør det muligt at tilte redskaber 20 grader til hver side.

Højt udstyrsniveau

Den nye G-serie kan udstyres i flere forskellige versioner, hvor det er muligt med samme udstyrsniveau som de større N, T og S-serie.

- Der er mulighed for vores berømte SmartTouch-armlæn til højre for chaufføren, ligesom der er mulighed for autostyring, sektionskontrol og øvrige tillægspakker til det vi kalder for SmartFarming-løsninger, fortæller Aapo Aijasaho.

G-serien kan også vælges i en mere enkelt udgave, og kan udstyres med tandhjulspumpe, mekaniske hydraulikudtag, og så lidt elektronisk styring i kabinen som muligt.

rich-media-3
Det er muligt at få G-serien udstyret med SmartTouch-teknologien.

Ligegyldigt hvilken model der vælges, så er G-serien altid udstyret med en 24 trins powershiftgearkasse med fire gruppe gear og seks powershift i hver gruppe. I modsætningen til de øvrige Valtra powershift-gearkasser, så er denne transmission produceret på den delvis Agco-ejede og delvis Claas ejede transmissions-fabrik Gima i Frankrig. Hele traktoren samles dog i Finland, ligesom transmissionsstyringen og øvrige computer til sammenspillet mellem traktorens øvrige komponenter klares i Finland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kabinen er samme ramme som A-serien. Dog er glasarealet øget og rammer 5,7 kvadratmeter på G-serien og det er også muligt at få flere LED arbejdslygter monteret på G-serien sammenlignet med A-serien.

En mere kompakt løsning

Effekten i den nye G-serie leveres fra Agco-power, og der er tale om en fire cylindret 4,4 liters motor, som faktisk er identisk med motoren i N-serien - i hvert fald rent slagvolume mæssigt.

- Der er tale om en mere kompakt løsning, hvor man har formået at forkammerhuset samt svinghjulshuset er blevet del af motorblokken, ligesom i A-serien. Det gør, at man kan få den fire cylindret motor til at fylde noget mindre, forklarer Ole Schultz, som er servicechef for Valtra i Danmark.

Motoren overholder de nyeste motorkrav ved blot at benytte SCR-teknologien, hvilket betyder, at det blot er AdBlue som fyldes på traktoren, og så klares bekæmpelsen af NOx-partikler uden for motorrummet, så man undgår en EGR-løsning med recirkulering af udstødningsgasserne i motorrummet.

rich-media-5
Den fire cylindret motor i Valtra G-serien er gjort ekstra kompakt.

Ole Schultz påpeger desuden den snilde G-serie med en akselafstand, som er 10 centimeter kortere end N-serien, og med samme akselafstand, som de to største modeller i A-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så er det også værd at nævne, at G125 kan leveres i en Eco-udgave, hvor traktoren sparer 10 procent brændstof i Eco-mode, som traktoren manuelt kan sættes over i, hvis arbejdsopgaven tillader det.

I Danmark til efteråret

Allerede om få uger kan den nye G-serie opleves i Danmark. Valtra holder et Europisk roadshow, som også lægger vejen forbi det danske, hvor G-serien blandt andet bliver vist på udvalgte lokationer i sammenlagt én uge.

- Foruden demo-turen så har vi allerede bestilt de første enheder, som gerne skulle komme hjem hen på efteråret, fortæller Jimmi Ravnbord, som har ansvaret for Valtra i Danmark.

rich-media-7
Jimmi Ravnborg gælder sig til at vise den nye Valtra G-serie i marken i Danmark. Foto: Morten Damsgaard.

Han fortæller, at han tror G-serien kommer til at passe ind i flere segmenter end blot landbrug.

- Jeg tror også at planteskoler og kommuner vil se en mulighed i G-serien. Vi kan jo tilbyde en traktor helt ned til 100 hestekræfter med mange teknologiske løsninger foruden blot autostyringen, og en højt specificeret til den målgruppe, som stiller ligeså høje krav til en 100 hestes traktor, som en landbrugsbedrift stiller til en 300 hestekræfter traktor, der bliver G-serien rigtigt interessant.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den femte generation

Også er der lige dét med Valtra og tal.

G-seriens modelnumre ender på et 5-tal, hvilket indikere, at G-serien er første model i den femte Valtra-generation. En generations betegnelse, som Valtra begyndte med en T-serien tilbage i 2002.

rich-media-9
Den nye G-serie forventes til Danmark allerede til efteråret 2020.