Efter Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre har rettet henvendelse til transportministeren, ser det ud til, at EU-krav til påhængskøretøjer udsættes.

Efter Færdselsstyrelsen meldte ud, at nye EU-regler til påhængskørtøjer skulle implementeres 1. september 2020, ser det nu ud til, at transportministeren, Benny Egenbrecht (S) er kommet branchen til undsætning.

Branchen er kommet med nogle ønsker i forhold til EU-regler om påhængskøretøjer, da man mener, at implementeringen sker for hurtigt, til at maskinbranchen kan nå at omstille sig. Igennem folketingsmedlem Kristain Phil Lorentzen (V) er det blevet præsenteret for ministeren, som nu ser ud til at komme branchen til undsætning.

- Det er yderst positivt, at Kristian Pihl Lorentzen og ministeren har lyttet til os, og vil udsætte implementeringen af EU-reglerne til 1. januar 2022, fortæller Henning Sjørslev Lyngvig fra Seges, som netop sidder med i Branchefællesskabet om Færdsel, som arbejder for branchen omkring de nye EU-regler.

- De nærmere forhold i ministerens mail skal vi have undersøgt, men umiddelbart er der gode takter, fortæller Henning Sjørslev Lyngvig.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Oprindeligt meldte Færdselsstyrelsen ud, at alle påhængskøretøjer skal typegodkendes efter TMR (Tractor Mother Regulation), som stiller en række krav til godkendelse af de enkelte påhængskøretøjer i hele EU fra 1. september 2020.

Det ser nu ud til at blive udsat til 1. januar 2022, og Maskinbladet følger op med seneste nyt, når der igen er udvikling i saten.