Østjysk landbrug har kørt test med den nye generation selvkørende sprøjte fra Horsch.

På verdens største indendørs maskinudstilling, Agritechnica 2019, som afholdes til november i Hannover, kan man på Horsch-standen opleve afløseren til den ret så populære PT270-selvkørende sprøjte.

Afløseren hedder PT 6.300 samt 8.300 og de to modeller dækker over henholdsvis en version med 6.000 liters tank og en version med 8.000 liters tank.

Den nye sprøjte vil dog ikke være ny for alle danskere, da HSH Agro ved Hadsund i det østjyske i 2019 allerede har kørt med topmodellen i form af PT 8.300.

- Der er i alt produceret otte enheder, som har kørt de sidste test i år, og vi er ret så taknemlige for, at Horsch netop har valgt Danmark som ét af test-landene, fortæller Arne Gejl, produktspecialist hos den danske Horsch importør Stroco-Agro ApS.

rich-media-1
Arne Gejl fra den danske Horsch importør, Stroco-Agro forventer sig meget af den nye sprøjte i Danmark ved specielt maskinstationer, som kører i mere end blot kornafgrøder.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Variabel frihøjde

Foruden tankstørrelsen, er forskellen på de to sprøjter, at modellen med PT 6.300 leveres med en 6.000 liters kunstfibertank, mens PT 8.300 leveres med en 8.000 liters ståltank.

Sammenlignet med den nuværende PT-serie ændrer man både levenrandør af motor og kabine, og så er undervognen også helt ny.

rich-media-2
Den nye Horsch 8300 PT med 8.000 liter rumindhold har nu fået variabel frihøjde og sporvidde, og kommer for alvor på markedet fra 2020. Fotos: Morten Damsgaard.

- Frihøjden kan blive op til 1,35 meter, hvor vi tidligere var begrænset af 85 centimeters frihøjde under maskinen, fortæller Arne Gejl, som dermed påpeger, at sprøjten bliver meget interessant for maskinstationer, som også kører i andet end kornafgrøder.

Mens sprøjten, som allerede kører i Danmark, bevæger sig rundt med en 36 meter bom, kan den nye serie leveres med bombredder op til 42 meter, og desuden op til 42 sektioner.

Bommen er udstyret med BoomControl Pro-styringen, som Horsch viste for første gang tilbage i 2013. Bommen styres med samme teknologi, som er kendt fra fly-verdenen i form af gyroskop-teknologi.

En række sensorer informerer konstant en computer om bommens nøjagtige placering over jorden. Computeren på bommen taler desuden sammen med et lignende elektronisk udstyr på sprøjten, således at bommen kan arbejde uafhængigt af sprøjten og altid vil stå vandret.

To hydraulikcylinder under sprøjten sørger for at forskyde bommen til højre og venstre afhængigt af selve sprøjtens position på marken. En sensor informere desuden bom-computeren om sidehæld, og sammen med fire højdesensorer følger bommen markens overflade - også under vandret position.

Ny undervogn

Den nye sprøjte-serie er udstyret med en uafhængig hydro-luftundervogn, som Horsch kalder for ComfortDrive. Systemet har en aktiv niveauregulering, som ifølge Horsch skulle give en helt unik køreoplevelse både på vejen og i marken.

rich-media-3
Mens den 6.000 liters version leveres med kunstfibertank, så leveres den 8.000 liters version med en ståltank.

Kabinen er forsat placeret forrest på køretøjet, og nu leveres den fra Claas, mens højre armlæn inde i kabinen, hvor sprøjten kontrolleres fra, er udviklet specielt til netop Horsch-sprøjten.

Motoren leveres nu fra Fiat Powertrain Tecnologies (FPT), og ifølge Arne Gejl er det en gevaldig fordel, da det både giver værksteder, som i forvejen sælger og servicerer FPT-dele, muligheden for at servicerer denne sprøjte også. Det drejer sig om Case IH, New Holland samt Claas-forhandlere.

Motoren yder 310 hestekræfter maksimalt.

rich-media-4
Kabinen kommer fra Claas mens højre amlæn, hvor sprøjten betjenes fra, er specialudviklet til Horsch-sprøjten.