Nøglen til en virksomheds succes kan ligge i at udvikle virksomheden, eller den kan ligge i markedets muligheder

I den faste rubrik "Det skarpe hjørne" i iPad-magasinet AGRAR+, skriver strategiekspert Mikael Vest i seneste udgave om to forhold, som har afgørende betydning for at en virksomhed - herunder et landbrug - får succes.

Mikael Vest har erfaring for, at det er værd at tænke over internt fokus og eksternt fokus, når en virksomhed lægger planer for fremtiden.

Inden for landbruget kan internt fokus for eksempel betyde, at virksomheden er optaget af at lære om og anskaffe de nyeste maskiner, pesticider, og så videre. Simpelthen fordi de er bedre/mere effektive end de eksisterende.

Og eksternt fokus kan for eksempel betyde, at virksomheden er meget opmærksom på dens konkurrenter og på prisudviklingen på markedet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Vores erfaring viser, at en del af forklaringen på, hvorfor nogle virksomheder klarer sig godt og andre dårligt, ligger i, hvorvidt og hvordan virksomhederne kombinerer internt og eksternt fokus, skriver Mikael Vest, og han gennemgå herefter nogle af de fejl, han typisk ser, at virksomheder begår.

Læs mere om emnet i den nye udgave af Agrar+, som nu kan hentes i App Store. Læs mere på www.agrar-plus.dk.