Danskernes voksende prisbevidsthed og større prispres på de dyre økologiske varer har fået fremdriften i økosalget til at gå betydeligt ned i gear efter en række kometår. Det viser nye tal fra Danmarks største fødevaregigant FDB. Det skriver Børsen.

I første halvår af 2010 voksede salget af økologiske varer i FDB-butikkerne blot tre procent i forhold til samme periode i fjor. Sidste år voksede økosalget i alle danske detailforretninger 5,7 procent ifølge Danmarks Statistik. Det skete oven på raketstigninger på henholdsvis 29 og 33 procent de to foregående år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Areal-problemer

Det skaber problemer for politikernes målsætning om en fordobling af det økologiske areal, mener eksperter og landmænd.

Danske landmænd er over en bred kam ikke nemme at overbevise om, at økologi er en god forretning, og eksperter forudser, at det bliver vanskeligt at hæve niveauet af økologisk jordbrug i Danmark fra de nuværende syv procent, fordi indtjeningen er for lav og vil komme yderligere under pres af udenlandsk konkurrence.

Særligt planteavlerne har ikke det store økonomiske incitament til at omlægge til økologisk drift, hvorimod mælkeproducenterne tjener en smule mere end de konventionelle, selvom der langt fra er tale om en guldregn.