Hos danske ACJ Maskiner oplever man stigende interesse for overlæssevogne, som ikke kun er med til at bjerge majs fra bløde marker.

Noget, der begyndte som en løsning til bjergning af græs til grøntørringsbranchen, har udviklet sig hos ACJ Maskiner i Løgumkloster.

- Vi byggede den første overlæssevogn i 2012 til primært at lave frakørsel af græs i grøntørringsbranchen, fortæller Jesper Lange, indehaver af ACJ Maskiner, som nok mest er kendt for de grønne bjergningsspil, men som efterhånden er begyndt at beskæftige sig med både mere egenproduktion og mere egenimport. I dag udgør to tredjedele af omsætningen hos ACJ Maskiner egenproduktion, mens den sidste tredjedel udgør salg af maskiner med blandt andet egen import af ProDig-redskaberne.

Jesper Lange fortæller, at overlæssevognene til grøntørring var bygget kraftigt og med en stor volumen. Men i det bløde efterår 2017 opdagede mange maskinstationer, at overlæssevognene var ret gode i majsmarken til bjergning af majs fra bløde marker.

- Det betød, at vi i 2018 byggede den første prototype-vogn til speciel bjergning af majs, fortæller Jesper Lange.

Det betyder blandt andet en letvægtsvogn med højere hjul og mindre rumindhold.

Beslutningen viste sig at være ganske fornuftigt, og efter endnu en våd majssæson i 2019 solgte ACJ 11 overlæssevogne til sæson 2020.

rich-media-1
GreenLoader overlæssevognene rummer 27 kubikmeter og læsser af i 4,5 meters højde. Foto: ACJ Maskiner.

God vægtfordeling

GreenLoader-vognen rummer 27 kubikmeter i vandmål.

- Det betyder, at der under kørsel i marken kan være cirka 30 kubikmeter i vognen, forklarer Jesper Lange.

Han fortæller, at vognen blot vejer 6,5 ton og er dermed bygget som en letvægts-pendulvogn til udelukkende lette materialer som græs og majs.

Vognene har over to meter høje hjul monteret, og sammen med en sporbredde på tre meter, så der køres i samme hjulspor, som traktoren, så mener Jesper Lange, at setuppet er helt rigtigt.

- Desuden har vi mulighed for at flytte akslen frem og tilbage på vognenes ramme, hvis det ønskes, og vi opnår på den måde en helt perfekt vægtfordeling, så vogntoget kan køre igennem selv meget bløde områder i marken.

Han nævner også en god frihøjde under vognen.

rich-media-2
Vognene vejer blot 6,5 ton og er primært målrettet de lette afgrøder som græs og majs. Foto: ACJ Maskiner.

På vej med hjultræk

Jesper Lange oplever dog en stigende interesse for hjultræks-muligheden på vognene, og derfor er det noget, man i øjeblikket arbejder på.

- Til sæson 2021 kommer der fem vogne ud, som kører med hydraulisk hjultræk, men denne sæson bliver stadig lidt af et test-år, fortæller han.

- Vi havde egentligt systemet klar til sæson 2020, men da sæsonen var så tør og let, som den vidste sig at være, så mangler vi lidt erfaringer med hjultrækket, og det håber vi, at vi kan få lidt mere af i denne sæson, fortæller han.

En længere sæson

Én af grundene til den stigende popularitet af GreenLoader-vognene hos de danske maskinstationer mener Jesper Lange ikke kun skyldes det mere ekstreme vejr, som til tider kan være meget vådt og blødt.

- Vi mærker også en efterspørgsel på overlæsning i lastbiler, når der eksempelvis køres majs og græs til biogas-anlæg. Der er kommet langt større fokus på at svine så lidt som muligt på vejene og generelt minimere fordyrende vejtransport.

- Så vognene får en længere og længere sæson mange steder, og det er jo kun glædeligt, fortæller han.

Til sæson 2021 skal Bounum Maskinstation blandt andet have to vogne til et græsprotein-projekt, hvor vognene kommer til at køre hele sæsonen.