To ud af tre danskere mener, det er vigtigt, at landmændene har åbne døre og inviterer forbrugerne ind for at se, hvordan fødevareproduktionen foregår. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Og det er netop, hvad 15 økologiske griseproducenter har gjort i dag. De har holdt åbent hus til det såkaldte Sofari. Her kunne børn og voksne på nærmeste hold se, hvordan de økologiske grise lever, få en snak med landmanden og på de fleste gårde var der også mulighed for at smage på grisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det tilbud valgte 7500 danskere at tage imod. Det glæder Randi Vinfeldt, formand for foreningen FØKS, der arrangerer Sofari.

- Det er rigtig dejligt, at mange mennesker vælger at bruge en sommerdag på at tage en tur på landet for at se, hvordan vi producerer det økologiske grisekød. Det er en stor fornøjelse at opleve gæsternes begejstring over at se, hvordan de økologiske grise lever, siger Randi Vinfeldt.

Interesse for besøg

Den nye undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser da også, at to ud af tre danskere har interesse at besøge et landbrug. Knap halvdelen har allerede været på gårdbesøg inden for de senere år, og 18 procent svarer, at selvom de ikke har været afsted, så vil de gerne i fremtiden.

En af dem som havde benyttet muligheden for at komme en tur på landet, var familien Riccio fra Regstrup lidt uden for Holbæk. Med på tur havde de sønnen Marcus på tre år.

- Vi er taget afsted, fordi vi synes, det er vigtigt at vise vores søn, hvor maden kommer fra. Det er ikke nok, at Marcus kender det fra billedbøgerne. Han skal opleve det i virkeligheden. For desværre er det sådan i dag, at mange børn er fremmedgjorte over, hvor maden kommer fra. De tror, det kommer fra supermarkedet, fortæller Ea Riccio.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I det sydlige Jylland var Mogens Bradley Andersen fra Hovborg sammen med sin hustru Courtney også taget på Sofari.

- Jeg synes, det er en rigtig god anledning til at komme ud i naturen og opleve, hvordan de økologisk grise lever. Man bliver glad indeni, når man ser smågrisene løbe rundt ude på markerne og være badet i mudder, siger han og griner.

Han synes, det er vigtigt, at forbrugerne kommer ud og oplever hvor maden kommer fra, så man måske overvejer lidt nærmere, hvad man kommer i indkøbskurven. Det gør parret fra Hovborg som regel.