Flere producenter af marksprøjter tilbyder i dag en eller anden form for luftudstyr til at kontrollere og fordele sprøjtemidlet i afgrøden. Men hvor de øvrige fabrikanter udelukkende anvender luft som supplement til traditionelle dyser, anvender den danske producent, Danfoil, luft til både at forstøve sprøjtevæsken og afsætte den i afgrøden.

Systemet kom på markedet i 1984, og i dag tilbyder Danfoil det unikke system på et bredt program af liftophængte sprøjter og trailersprøjter samt på den selvkørende Airforce 1. De liftophængte sprøjter kan leveres med sprøjtebomme på op til 28 meter, mens trailersprøjterne og de selvkørende modeller kan monteres med bomme på op til 36 meter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den brugte Danfoil Concorde trailersprøjte, der er set hos Farmas A/S, er fra 2011 og er monteret med sporfølgerudstyr samt en 300 liter tank og en bom på 24 meter. Bommen er med bomautomatik og har mekaniske afvigerled.

Bom af aluminium og glasfiber

Før 2011 producerede Danfoil alle sprøjtebomme af koniske rør i glasfiber. En 24 meter bred bom, som på den brugte sprøjte, folder to gange, og på sprøjter produceret efter 2011 er den inderste halvdel af bommen udført i aluminium. Siden 2016 har Danfoil produceret hele bomme i aluminium.

Bomophænget er hydraulisk affjedret, og den pendulophængte sprøjtebom er desuden stabiliseret med støddæmpere. Wirer fra det centrale ophæng sikrer, at bommen hænger vandret under arbejdet i marken.

Forstøvere frem for dyser

Alle Danfoil sprøjter anvender i dag den patenterede Eurofoil-forstøver. I Eurofoil forstøves sprøjtevæsken af en kraftig luftstrøm, som leveres af en blæser til hver bomhalvdel. Forstøverne er monteret med en afstand på 16 centimeter, og ved at ændre hastighed på blæserne, kan dråbestørrelsen hurtigt tilpasses de forskelige sprøjteopgaver. Ud over at forstøve sprøjtevæsken, giver luftstrømmen også en meget målrettet afsætning af sprøjtemidlet.

Den anbefalede væskemængde er på 30-50 liter pr. hektar, og med en tank på 3.000 liter, får trailersprøjten en enorm kapacitet. Sprøjten er uden egentlige dyser, og Danfoil giver ti års garanti på Eurofoil-forstøverne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opdateret med ny styring

Danfoil Concorde blev i 2011 ændret på mere end 30 punkter, og sprøjten kom til at køre LS. Ved opgraderingen i 2016, hvor hele bommen blev lavet af aluminium, introducerede Danfoil også virksomhedens egen styring på sprøjten. Sprøjten blev desuden monteret med el-ventiler, så blandt andet vaskeprogrammet kunne håndteres direkte fra terminalen i førerkabinen.

Bommen kan justeres

Er bøsninger og led i bommen på en traditionel sprøjte slidte, kan bommen hurtig komme til at ligne en vingeskudt fugl. For at få den på vingerne igen, så den kan synes, skal der som minimum investeres i nye bøsninger og bolte. Bommen på den 24 meter brede Danfoil har kun to led, og er de i orden, kan bomme som regel justeres med de wirer, som bommen hænger i.

- Et mekanisk afvigerled på den yderste del af bommen minimerer risikoen for skader på rørene af glasfiber og aluminium. Derudover beskytter en sikringsbolt bommen, hvis den rammes længere inde. Men generelt er det sådan, at enten er bommen på en Danfoul intakt, eller også skal den beskadigede del af bommen udskiftes. Vi har forsøgt at reparere ødelagte glasfiberrør, men det kniber både med holdbarheden og den indvendige finish i røret, som skal være i orden, for at luftstrømmen ikke generes, siger Tage Rosenlund, værkfører hos Farmas A/S i Farsø.

Ud over at se bommen efter for skader, opfordrer han til, at man kontrollerer det centrale ophæng på den brugte sprøjte.

- For at opnå en rolig bom både vertikalt og horisontalt, må der ikke være slør i ophænget og støddæmperne skal være intakte, påpeger værkføreren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Få den rengjort

Umiddelbart før forstøveren ledes sprøjtevæsken igennem et T-stykke med et hul på 0,8 millimeter. For at opnå en nøjagtig dosering, er det vigtigt at undgå aflejringer i T-stykket.

- Belægninger forebygges ved at skylle sprøjten igennem straks efter brug. På Danfoil Concorde opvarmes vandet i skyllevandstanken af hydraulikolien, og det opvarmede vand er med til at løsne eventuelle belægninger. Skylles sprøjten ikke, risikerer man, at sprøjterester tørrer ind, og giver problemer næste gang sprøjten skal anvendes, siger Tage Rosenlund og tilføjer:

- Er der opstået belægninger i T-stykkerne, kan de afmonteres og lægges i blød i et opløsningsmiddel.

Kontroller pumpe og hydraulikanlæg

De to blæsere på sprøjtebommen og væskepumpen på den brugte sprøjte drives af hver sin hydraulikmotor.

- Væskepumpen er en traditionel membranpumpe, der er let at vedligeholde. Hvis pumpen giver et konstant tryk, og olien i glasset over pumpen er klar, fejler pumpen sandsynligvis ikke noget. Hydraulikmotorerne ved de to blæsere og pumpen skal selvfølgelig fungere og være tætte. Skader på hydraulikmotorerne skyldes som regel fejlbetjening, hvor de ikke kan komme af med returolien. Man skal i øvrigt være opmærksom på, at sprøjten kræver cirka 70 liter olie pr. minut, og en ældre traktor med tandhjulspumpe har derfor problemer med at levere olie nok til sprøjten, siger Tage Rosenlund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han opfordrer også til at efterse hjulstyringen for slør, og til at kontrollere at dækmonteringen er i orden, så ulykker med sprængte dæk og spildt planteværn undgås.