Ti år efter Muhammed-krisen kan Arla fremvise rekordsalg i Mellemøsten, det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

For ti år siden blev varer fra Arla boykottet i store dele af Mellemøsten som følge af Muhammed-krisen. Ti år senere kan Arla fremvise fornem vækst og rekordsalg i regionen, det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det er Arlas mærkevareprodukter som Lurpak, Puck og Three Cows, der står for det store salg, der samlet set beløber sig til 4,1 milliarder kroner i Mellemøsten. Det svarer til en vækst på 24 procent i forhold til sidste år.

Det største marked findes i Saudi Arabien, og ifølge Jyllands-Posten har Arla hævet salget med 34 procent i år, så der nu sælges mærkevareprodukter for 1,7 milliarder kroner i landet.

- Vores samlede salg af mærkevarer i Mellemøsten er nu omkring tre gange større end for ti år siden. De seneste tre år har vi haft årlige vækstrater på 18-24 procent i regionen, og vi venter, at væksten fortsætter i samme tempo de kommende 12 måneder, siger Finn Hansen, der er koncerndirektør for Arlas internationale forretning til Jyllands-Posten.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Udover de 4,1 milliarder kroner i salg af mærkevarer sælger Arla også mælkepulver for omkring 1,5 milliarder kroner i regionen.