Lyt til artiklen:

Mælkeproducenter mener Arla slagter Lurpak-brandet

00:00
Hastighed: ???x
02:51

- Arla har "slagtet" andelshavernes stolthed, Lurpak, så markant skriver LDM i sit Ugenyt om Arlas planer for Lurpak.

- Der ingen tvivl om, hvad andelshaverne ville have svaret på en afstemning om, hvorvidt Lurpak-mærket skulle reserveres til smør-produkter eller - som Arla Foods har bestemt - til også at være et margarinemærke, skriver LDM med Kjartan Poulsen i spidsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Faktisk har LDM ikke hørt fra en eneste andelshaver, som synes om mejeriets disposition.

- Det er danske mælkeproducenters stolthed, som Arla Foods nu smadrer, lyder en kommentar, og der er flere fra samme skuffe, skriver LDM om de reaktioner foreningen har fået fra sine medlemmer.

Lurmærket blev oprindelig udviklet og delt mellem omkring 1.500 mejerier, og staten administrerede mærket mod betaling. Senere blev det overgivet til mejeriforeningen, som senere har solgt det til Arla Foods, som er den nuværende ejer af mærket.

- Betingelserne for brug af mærket er revideret flere gange og senest for nyligt, hvor Arla Foods har fået indført bestemmelser, der muliggør produktion af margarine under Lurmærket. Der bliver betalt hver gang der sker ændringer - med andelshavernes penge forstås. Og på den måde betaler mælkeproducenterne for deres "eget" mærke flere gange. Nok ejer Arla Foods mærket i dag, men det er betalt med andelshavernes penge, så man kan godt diskutere, hvem der ejer mærket, skriver mælkeproducenterne i deres Ugenyt.

Vil kigge nærmere i juraen

LDM tvivler på, at Arla er i gang med at betræde en juridisk farbar vej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ud fra de oplysninger LDM har samlet og Arla Foods sparsomme kommentarer på ArlaFarmers, har mejeriet kun betrådt juridisk farbar vej, uden at LDM dog har haft mulighed for at undersøge det nærmere.

Mælkeproducenterne undrer sig i det hele taget over den vej som Arla vælger.

- Det kan undre, at der nærmest er tradition for, at mærket ændres i hemmelighed. Det kan også undre, når Mette Gerskov i 2012 som landbrugsminister kunne besvare spørgsmålet "Hvad er Lurpak" meget klart med ordene "Lurpak er lig med dansk smør, et meget stærkt dansk brand".

LDM har med en plantebaseret udgave af Lurpak mistet respekten for Arla.

- Mejeriet nu helt derude, hvor de lige så godt kunne producere leverpostej, det er også smørbart, og der bliver brugt mere mælk i leverpostej end i margarine, skriver LDM.