Torben Kamp er ejer af Skamstrup Maskinstation, en virksomhed han overtog i 2008 efter stifteren Hans Larsen, som startede Skamstrup Maskinstation tilbage i 1971. Der er sket meget, siden Torben Kamp overtog maskinstationen - omsætningen er steget fra 20 millioner kroner i 2008 til i dag 60 millioner kroner. Der er også kommet en entreprenørafdeling til. I dag er 27 mand tilknyttet landbrugsafdelingen, mens der er 11 mand i entreprenørafdelingen. De to grene er delt op i hver deres ApS.

- Det gør det langt nemmere for os at følge, hvor det går godt og mindre godt. Så vi kan være mest mulig på forkant, siger Torben Kamp om konstruktionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Styr på numrene

Det er ikke kun her, man forsøger at være på forkant - det præger hele virksomheden, at der er styr på detaljerne, selv ned til hvilke filtre, der hører til de enkelte maskiner. Det kan være en udfordring at holde styr på en så stor maskinpark, som det er tilfældet på Skamstrup Maskinstation. Men de har et system, hvor samtlige maskiner har tilknyttet et nummer, der går igen på de dagssedler, som bogholder Martin Lauridsen løbende sørger for at registrere.

- Vi har en lavteknologisk ordning på papir til vores registreringer. Vi har prøvet elektroniske løsninger, men regner det en dag, skal jeg lave al planlægningen om, og IT tager ikke højde for en regnvejrsdag, fortæller Martin Lauridsen og tilføjer:

- For eksempel tager det mig en time til halvanden at taste 30 dagssedler ind.

Med en elektronisk løsning skal han alligevel ind og tjekke tallene igennem, selv om folkene allerede har tastet dem ind. Så det er ikke hurtigere.

- Vi skal have en løsning, som er hurtigt omskiftelig, supplerer Torben Kamp.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Princippet bag dagssedler og registreringer forklarer Torben Kamp her nærmere omkring:

- Landmanden ringer og bestiller en maskine til en given opgave. Dernæst lejer maskinen, en traktor plus fører. Så det er redskabet, som tjener pengene hjem. De registreringer vi har foretaget i løbet af året. Giver os en mulighed for at se, hvad den bidrager med eller ikke til den samlede indtjening.

Enkelt og simpelt system

Helt bogstaveligt er der styr på filtrene hos Skamstrup Maskinstation.

- Vi går ind for gode relationer med leverandører - det skal ikke være besværligt, men holdes simpelt, siger Torben Kamp.

- Det er vigtigt for os at få ting sat i system. Så når vi vælger at lave en aftale med for eksempel en leverandør, hvor de nærmere detaljer er kommet på plads, så forventer vi, at det kører bagefter. Det handler om at nå til enighed, og at man ved, hvor man har hinanden henne, tilføjer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For eksempel får virksomheden alle sine filtre fra Filterteknik, som har udviklet Lekang Filter System (LFS). Dette system blev Torben Kamp præsenteret for tilbage i 2009, og hos Filterteknik var man meget opmærksomme på behovene hos Skamstrup Maskinstation.

- Vores koncept er at gøre det enkelt og optimere bestillingen af reservedele. En del af opstarten hos Skamstrup Maskinstation har været at kommunikere og klarlægge deres behov, siger Allan Kragh fra Filterteknik.

Arbejdet har blandt andet bestået i at tjekke og oprette de enkelte maskiner med de filtre, som passer til dem.

- Det gør det muligt for dem at bestille en filterpakke til en bestemt maskine, hvori alle filtre er samlet, siger Allan Kragh.

En gang om året afstemmer de to virksomheder indbyrdes forventninger, men det er også muligt for dem løbende at ændre på det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når først det er oprettet, kører det derudad. De har et stort katalog og en nem bestilling. Det er simpelt og noget, vi kan arbejde med. Det er måske ikke den billigste løsning, men det virker. Kroner og kvalitet hænger som oftest sammen, siger Torben Kamp.

Når maskinparken opdateres med en brugt eller ny maskine, sørger Allan Kragh i samarbejde med Hans Jørgen Steffesen, der står for værkstedet, for at finde de filtre, som passer til maskinen, og få dem oprettet i (LFS).

- I forhold til handel af en ny maskine er det vigtigt for os at gøre klart for forhandleren, at vi allerede har en aftale på plads omkring filtre, og vi når typisk også til enighed om en løsning. Det er for at holde det simpelt og ikke have alle mulige forskellige aftaler og løsninger, siger Torben Kamp.

Værkstedet er et vigtigt omdrejnings punkt

Hans Jørgen Steffesen har det overordnede ansvar for styringen og driften af værkstedet i samarbejde med en lærling.

- De sørger for, at tingene glider, og maskinparken er i orden. I forhold til bestilling af diverse reservedele er det dels Hans Jørgen Steffesen, der står for det, og dels tager den enkelte maskinfører også selv ansvar for at få bestilt dele hjem i det omfang, det er nødvendigt. Det vurderer de selv - skal der dyrere dele til, kan det godt være, at Hans Jørgen Steffesen eller jeg er med inde over, siger Torben Kamp.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det skal også siges, at vi som hovedregel ikke kører efter reservedele - de skal leveres. Det er for dyrt at bruge timeløn på at køre efter, tilføjer han.

Skamstrup Maskinstation har ifølge Torben Kamp en høj grad af servicering i forhold til andre og alle maskiner kommer igennem værkstedet. Der er helt faste systemer.

- Op til jul og nytår skal alle maskiner være vasket, sat ind og parkeret på linje på deres plads. Føreren på maskinen hjælper til med service og vedligehold af deres faste maskiner. De kender dem jo bedst og ved, hvor deres svagheder er, fortæller Torben Kamp.

Ligeledes før jul bliver alt græs- og høstgrejet klargjort til næste sæson, og efter ferien kommer turen til traktorer, gyllegrej og sågrej.

- Det gør vi i den rækkefølge, for når først sæsonen ruller med start i foråret og kører indtil sidst på efteråret, har vi ikke tid til at lave den store klargøring - det skal gøres på forhånd, fortæller Torben Kamp.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er opført en ny hal, så maskinstationen fremover har plads til alle maskiner under tag - det totale areal under tag er på 10.000 m2.

- Jeg ser det som bedre at opføre en ny hal frem for at skulle købe en ny maskine, fordi den gamle er blevet slidt af at stå udenfor. Det kan ses på behovet for vedligehold, at man passer på sine maskiner og har dem under tag, siger Torben Kamp.

Maskinparken bruges og passes

Tingene bliver brugt hos Skamstrup Maskinstation, men de passer på deres maskiner. I gennemsnit har traktorerne kørt 7-8.000 timer - en enkelt har kørt 20.000 timer.

- I forhold til en traktor, der har gået 3-6.000 timer er det ikke dyrere at køre med en traktor, som har gået 6-9.000 timer, så længe vi vedligeholder og holder tingene i orden løbende, siger Torben Kamp.

Ifølge Torben Kamp har maskinstationen måske sine maskiner lidt for meget på værkstedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men jeg har den holdning, at det bare skal være i orden, når vi kommer ud til kunderne. Kører man med noget, og man er i tvivl, om det virker, så skal det hellere tjekkes en gang for meget end en for lidt, siger han.

Torben Kamp vil heller ikke afvise, at Skamstrup Maskinstation måske har en maskine eller to for meget i maskinparken.

- Men skulle vi få et nedbrud, som kræver en hastereparation er det for dyrt at skulle have fat i en ekstern montør. Der kommer en ekstra maskine til sin ret - så reparationen kan vente i stedet for at lave en 112-løsning. Selv med nye maskiner i dag er vi ikke mere driftssikre end før. Der kan komme flere elektroniske udfordringer - sommetider er det blot en lille føler, så elektronik kan også være en hindring, tilføjer han.

Kunderne stiller krav

Det er ikke kun indenfor egne rækker på maskinstationen, at der bliver stillet krav til maskinerne - kunderne har også deres at sige. Eksempelvis fortæller Torben Kamp, at der er nogle af de store kunder, som vil være sikre på, at maskinstationen kommer med to skårlæggere, eller at de kan snitte 200 hektar græs på en dag.

- Kunderne vil have lavet tingene, når det er optimalt. Dem, der lejer sig til hjælp, ønsker at opnå bedre resultater. Kan de få tingene udført på det optimale tidspunkt og opnå 20 procent mere, så de dermed bliver blandt de dygtigste ved årets afslutning med den bedste bundlinje, kunne det jo være, der bliver arbejde til os igen næste år. Kunderne bliver ved med at forlange noget af os - så vi skal også løbende tilpasse vores arbejdsopgaver, tilføjer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For Torben Kamp handler det om at gøre det, man er bedst til og har interessen for. Derfor er stort set alle arbejdsopgaver også delt ud til forskellige medarbejdere.

- Du kan sige, jeg har folk til at klare al arbejdet, og det er næsten sandt. Vi har ikke alle samme interesse, og derfor har jeg dygtige folk ansat, som varetager hver deres område - for eksempel en kørselsleder, værkstedsleder, bogholder, en ansvarlig for alt vedrørende sprøjteopgaver og en leder hos entreprenørerne. Dermed sikrer jeg mig, at de enkelte områder får det rigtige fokus, og at vi er skarpe og udvikler os, siger Torben Kamp.

Erfarne medarbejdere giver en god ryggrad

Flere af medarbejderne hos Skamstrup Maskinstation har været der i 10, 20 og 30 år.

- Den erfaring betyder meget. De kender rytmen, tager selv initiativ og får løbende tingene til at glide. Den erfaring vægter jeg meget højt, for det er med til at give noget ryggrad i firmaet, siger Torben Kamp.

Erfaringen bruger maskinstationen også til at oplære nye medarbejdere, da nyansatte bliver sat sammen med en erfaren mand i starten, så de lærer rutinerne og maskinerne at kende.

Balancen mellem at behandle mandskabet godt og samtidig få dem til at yde, når det kræves, ligger Torben Kamp meget på sinde.

- Vi gør meget for at behandle folkene godt, men vi forlanger også til tider meget af dem og kan godt svinge pisken hårdt. Men de ved godt, der skal ske noget - der er en form for gensidig aftale, så vi alle får noget ud af det i sidste ende, siger Torben Kamp.

I højsæsonen møder folkene ind klokken 6:00 og får udleveret sedler, markkort, og hvad de ellers skal bruge af informationer, så de er forberedt, inden de kommer ud til kunden. Uden for sæsonen er arbejdstiden 7 til 16 og om fredagen 7 til 14. De får al lønnen udbetalt, oplyser Torben Kamp.

- I forhold til den daglige rytme i sæsonen går vi ud fra, at det kører, som det skal, hvis ikke vi hører noget fra folkene i løbet af dagen eller aftenen. Vi får gerne en besked, hvis der er nedbrud, så vi kan være forberedte og komme i gang med en løsning enten med det samme eller dagen efter. Det duer ikke, at vi først skal til at reagere på det om morgenen, siger Torben Kamp og fortsætter:

- Vi kan godt opleve hos nogle af de unge, at tingene måske lige skal forklares en ekstra gang, så tingene ikke går i stå. Det hele handler om at skabe en ånd og få tingene til at fungere. Når man driver en virksomhed som vores, så skal man vide, hvordan tingene kører, for at sikre der er forretning, i det vi gør, understreger Torben Kamp.

Se flere billeder på agrologisk.dk.