Lyt til artiklen:

Forbrugerrådet Tænk håber på klare retningslinjer med dom i Danish Crown-sag

00:00
Hastighed: ???x
01:18

Det skal være helt tydeligt hvor langt virksomheder må gå, når de markedsfører grønne tiltag. Det siger seniorjurist Marie Frank-Nielsen fra Forbrugerrådet Tænk ifølge AgriWatch

Forbrugerrådet er trådt ind i klimaretssagen mod Danish Crown og støtter Dansk Vegetarisk Forenings og Klimabeægelsens opfattelse af, at slagteriet har vildledt forbrugerne ved at markedsføre "klimakontrolleret" gris med udsagnet "Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forbrugerombudsmanden modtog i 2022 126 anmeldelser om greenwashing, men problemet er ifølge juristen, at mange forbrugere bliver resistente og mister tilliden til den måde, virksomheder markedsfører sig på.

Hun håber, at der med sagen kan blive skabt klarhed over, hvor langt virksomhederne må gå, når Vestre Landsret kommer med sin afgørelse 6. februar 2024.

- Det gavner ikke forbrugerne, at det er umuligt at blive klog på, hvad der er rigtigt og forkert. Forbrugerne skal vejledes, ikke vildledes siger Marie Frank-Nielsen ifølge mediet.