Lyt til artiklen:

Plantebranchen: Gør det ulovligt at markedsføre klimakreditter

00:00
Hastighed: ???x
02:57

Danmark mangler et klart regelsæt for greenwashing af fødevarer, mener Plantebranchen, organisation for virksomheder der importerer, fremstiller og/eller markedsfører plantebaserede fødevarer.

- Det bør være forbudt at markedsføre fødevarer som klimavenlige ved at købe aflad i form af klimakreditter på den anden side af jordkloden. Vi ved fra forbrugerne, at de hverken kan gennemskue klimakreditter eller har tillid til dem. Derfor bliver forbrugerne let ført bag lyset. Anprisning af klimakreditter står i skærende kontrast til Danmarks ambitioner om en ægte grøn omstilling af vores madvaner, siger Frederik Madsen, som er sekretariatschef i Plantebranchen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samme sag om greenwashing - to forskellige afgørelser

Plantebranchen mener, at Danmark er bagefter eksempelvis Sverige med en klar fortolkning af regler for kommunikation om klimagevinster. Her har Forbrugerombudsmanden netop slået hårdt ned på en kampagne fra et større mejeriselskab, som har markedsføret en række øko-produkter med: 'netto nul klimaaftryk'. Mejeriselskabet baserer sin markedsføring på køb af klimakreditter i den anden ende af verden, og Forbrugerombudsmanden i Sverige kalder kampagnen misvisende og vil have rettens afgørelse.

I Danmark er den tilsvarende kampagne blevet indklaget af en række forbrugere og bl.a. Margarineforeningen for greenwashing, men de danske fødevaremyndigheder blåstemplede mejeriselskabets kampagne. Forbrugerrådet Tænk og Noah har efterfølgende påklaget Fødevarestyrelsens afgørelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

- Vi finder den nye udmelding fra Forbrugerombudsmanden i Sverige interessant, fordi den jo går stik mod afgørelsen i Danmark på den tilsvarende kampagne fra samme producent. Den viser, at landene fortolker de europæiske regler forskelligt og peger således på, at der er brug for mere klare regler på området.

- Regler som hindrer greenwashing vil være til stor fordel for forbrugerne, men også virksomhederne har et ønske om klare retningslinjer for hvordan de kan kommunikere deres grønne tiltag på ordentlig vis. Fødevareministeriet satte i foråret et arbejde i gang herhjemme med at udarbejde et fælles kodeks for klar klimatale. Det arbejde gik desværre i stå. De modstridende nationale udmeldinger er et godt eksempel på, at der i høj grad er brug for at sætte gang i arbejdet igen, siger Stine Vuholm, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk.

Plantebranchen opfordrer til - akkurat som Forbrugerrådet Tænk - at Fødevareministeren byder ind til fornyet samarbejde om retningslinjer for klimakommunikation på fødevarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er brug for at få lukket den ladeport som står åben med hensyn til at markedsføre klimaløfter, som forbrugerne ikke har skyggen af en chance for at gennemskue. Vi deltager gerne i arbejdet med at få klare regler på plads, siger Frederik Madsen.