Lyt til artiklen:

Massey Ferguson tænker nyt med 8S

00:00
Hastighed: ???x
05:12

Når den nye Massey Ferguson 8S-serie rammer Danmark til foråret 2021, er der i den grad tale om en helt ny traktor-serie i forhold til den del af 7700S-serien, som nu afløses.

Der er tale om en foreløbig traktor-serie i fire størrelser, fra 205 hestekræfter op til 265 hestekræfter, hvortil der kan lægges en boost-funktion på 20 hestekræfter på samtlige modeller. Det bliver dermed de største modeller i 7700S-serien, som den nye 8S-serie afløser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye tanker og design

Det er begrænset, hvor meget genkendelighed der findes i den nye 8S-serie, sammenlignet med den tidligere 7700S-serie, hvor det stort set kun er kabineaffjedringen samt foraksel og dertil affjedring, som vi har set fra Massey Ferguson før.

Under motorhjelmen er det til dels også den samme 7,4 liters Agco Power motor, som går igen, men på 8S-serien er den opdateret til Stage V-kravene. Det sker med ren SCR-teknologi, så man på den måde undgår recirkulering af udstødningsgasser i motorrummet. Både DOC- SCR- samt sod-katalysator er gemt væk udenfor motorrummet i én enhed på traktorens højre side.

Det betyder, at der ikke skal sidde en masse katalysatorer oven på motorblokken, og det har Massey Ferguson udnyttet til at flytte luftfilteret hen over motoren. Luftfilteret sidder dermed ikke længere placeret forrest på traktoren sammen med kølerne, og det er der en helt speciel grund til: Luften suges ind i motorrummet mellem motor og kabine.

Her er der 24 centimeters afstand mellem forruden og motorhjelmen, og designmæssigt set udefra, så vidner det i den grad om nytænkning på Massey Ferguson-traktoren.

Protect-U kalder Massey Ferguson afstanden mellem motor og kabine, som er konstrueret for dels at mindske støjniveauet, og dels at sørge for sikre varmeisolering og køling af kabinen. Massey Ferguson har udnyttet afstanden til at placerer luftindtaget mellem motor og kabine, og man fortæller, at man på den måde sikre en renere luftindtagning til motoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Generelt er designet blevet markant anderledes end de forgående modeller fra Massey Ferguson, men inspirationen til de nye designlinjer er faktisk hentet fra 70'ernes Massey Ferguson-traktor. Især hvad angår kabine-design fra siden, Massey Ferguson logo og linjer på motorhjelmen.

rich-media-3
Protect-U kalder Massey Ferguson konceptet med de 24 centimeters afstand mellem kabine og motorhjelm. Foto: Morten Damsgaard.

Kabine med nytænkning

Det er uden tvivl kabinen, som skiller sig væsentligt ud på 8S-serien. Massey Ferguson ligger her grundstenen til de næste mange års traktorudvikling med den nye kabine, og det som virkelig gør kabinen unikt på markedet er den en skårende forude mod motorhjelmen - næsten som en mejetærsker.

Ligesom forruden, så er resten af kabinen hundred procent nyudviklet. Kabinen er nu blevet fire stolpet, og der er kommet et nyt højre armlæn, med dertil hørende nyt kørehåndtag. Forenden af højre armlæn sidder Datatronic 5-terminalen, som vi kender fra de øvrige Massey Ferguson-traktorer.

rich-media-4
Nyt kørehåndtag på det ligeså nye højre armlæn i Massey Ferguson 8S-serien. Foto: Morten Damsgaard.

Af andre nyheder i kabinen kan der nævnes køleboks under passersædet, et nyt klimaanlæg, som nu er placeret i bunden af kabinen med hele 15 luftdyser placeret rundt i kabinen.

Foran rattet er al instrumentering til højre A-stolpe i et såkaldt V-display, hvor blandt andet transmissions-indstillingerne og overvågning af transmissionen foregår fra.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Den nye kabine rummer blandt andet nyt højre armlæn, ny A-stolpe terminal og nyt kørehåndtag. Foto: Morten Damsgaard.

Nye transmissioner

Indtil videre kommer den nye 8S med to nye transmissionsvalg. Enten Dyna7-transmission, som har syv powershift-gear fordelt i de fire gruppegear. Der er her tale om en videreudvikling fra den velkendte Dyna6-transmission, hvor der ikke blot er tilføjet et ekstra powershift-gear i hver gruppe, men er tale om nyt software og dermed ny styremåde af transmissionen i specielt auto-mode.

Massey Ferguson tilbyder også den 28 gears transmission i en mere forfinet udgave, som de kalder for E-power. Her er de fire gruppegear erstattet af to hydrauliske dobbeltkoblinger, og der er dermed tale om en dobbeltkobling-transmission, hvor skiftelogikken er bygget helt anderledes op, når vi kigger på skifteautomatikken igennem gearene.

Når både Dyna7 og E-power køres i auto-mode, så kan chaufføren ikke længere følge med i, hvilket gear der køres i. Alt indstilles i kilometer i timen, og traktoren finder selve det passende gear og motoromdrejninger, som passer til den givende hastighed.

Massey Ferguson fortæller, at man har lavet en målrettet indsats for at køremåden af traktoren er så tæt på den trinløse Dyna-VT, som overhovedet muligt.

Til foråret, når den endelig PowerGear-test af Massey Ferguson 8S-serie skal foregå, bliver det netop med den nye dobbeltkobling-transmission, og det bliver virkelig spændende at afprøve traktoren og gearkasse i marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når vi kigger på transmission og bagtøj på den nye 8S-serie, så er den opbygget lidt som den trinløse Dyna-VT, hvor transmission og hydraulikolie er delt i to. Den trinløse transmission forventes lanceret til 8S-serien på et senere tidspunkt.

Akselafstanden på 8S-serien er desuden vokset fem centimeter sammenlignet med 7700S-serien, og ligger nu blot fem centimeter fra 8700S-serien.

rich-media-8
Den nye 8S-serie har opdelt transmission- og hydraulikolie selv i powershift-versionerne. Foto: Morten Damsgaard.
rich-media-9
Den nye Massey Ferguson 8S-serie rammer Danmark til foråret 2021, og der forventer vi også den første PowerGear-test af traktoren. Indtil da, har vi kigget nærmere på den nye traktor i denne PowerGear Preveiw. Foto: Morten Damsgaard.