sonsoreret-indhold

Det er lykkedes Gøma at konstruere en ny topmodel med et rumindhold på 29 kubikmeter, som samtidig er velegnet til meget store bomme og samtidig holder en lav transportbredde.

Gømas nye gyllevogn, der er topmodel i GG-serien, er GG 29, som har et rumindhold på 29 kubikmeter.

Den udmærker sig ved at være velegnet til både 36 meter slæbeslangebomme og 30 meter slæbeskærbomme. Og i kraft af en smallere, men længere tank, holdes transportbredden under tre meter.

- Vi har indtil nu koncentreret os om gyllevogne med rumindhold på 18, 22 samt 25 kubikmeter, men vi har nu lanceret GG 29 med 29 kubikmeter rumindhold, fortæller Karsten Kammer, salgschef og medindehaver af Gøma.

Plads til store bomme

Årsagen til udviklingen af en fire kubikmeter større model er, at Gøma oplever efterspørgsel efter gyllevogne med større rumindhold til de store slangebomme og ikke mindst plads til de helt store slangebomme.

- Vi kan montere en 36 meter Harsø slæbeslangebom på en GG25, men ved at montere den på GG29 får vi en mere enkel slangebom med knap så mange knæk og dermed en bom, som er hurtigere at folde ud og ind, fortæller Ulrik Villadsgaard, sælger hos Gøma.

rich-media-1
Transportbredden holdes på kun tre meter på Gøma GG 29 trods montering med en 30 meter Bömech slæbeskærsbom. Foto: Maskinbladet.

- Sammenlignet med en GG25 er den nye topmodel 10 centimeter smallere i diameter i tønden, ligesom den er to meter længere. Det betyder, at gyllevognen er 11,5 meter fra bagende til træk, og det gør det muligt for slangebommene at være 24 meter i bredden, når de klapper ud i første hug, siger Ulrik Villadsgaard.

Større hjuldiameter

På den nye Gøma GG29 er der desuden blevet plads til hjul med større diameter.

- Vi kan nu montere 800/60 R34 hjul på gyllevognen, og vi kan også levere vores hjultræks-løsning på GG29, ligesom vi netop har lanceret fem års garanti på hjultrækket og en garanti på to år på vognen.

Ulrik Villadsgaard fortæller desuden, at komponenterne på samtlige vogne i GG-serien er ens, og at man derfor ikke skal bekymre sig om reservedelsforsyningen.

Den første GG29 er sendt afsted mod Sverige, og der er solgt den første GG29 i Tyskland. Desuden er de første to enheder også solgt på det danske marked og bliver leveret til foråret.

International succes

Da Gøma kastede sig ud i produktionen af egne gyllevogne for snart tre år siden, var det med forventningen om en produktion på 60 gyllevogne de første tre år. Nu har virksomheden rundet de første 100 producerede gyllevogne. De 70 procent afsættes i Danmark, mens de resterende 30 procent er eksporteret til Sverige, Norge og Finland.

Og fra den kommende sæson står Gøma også klar til at indtage det tyske marked.