Mellem 1 og 1,5 millioner kroner er mange penge for en vogn uanset, hvilken slags vogn, der er tale om. Særligt for en pendlervogn, der blot skal modtage melkartofler fra optageren og læsse dem af i en kule, kan det synes som urimeligt mange penge.

Samme opgave kan klares af en tipvogn til en brøkdel af prisen. Alligevel har i det mindste to af landets store kartoffelavlere haft gang i både materiel og regnemaskiner for at finde ud af, om der skulle være en mulighed for at optimere lidt på bundlinjen. Den ene er Jens Jungersen fra nordjydske JSJ-agro, og den anden er Jørn Willumsen fra det midtjyske Kjargaarden. De har begge forskellige vogne under overvejelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kan læsse af fra siden

Den største fordel ved at benytte en pendlervogn er, at den er i stand til at læsse af i stor højde og fra siden. Dermed kan den læsse af direkte i lastbilen, og hvis der skal læsses af i kule, kan man undgå at køre den jord op, som kulen skal lægges på. Ligger kulen på en jævn og fast stubmark, kan geden læsse kartoflerne med mindre smuds og mindre spild. En anden fordel er, at pendlervognen renser kartoflerne, inden de læsses af.

Aftageren af melkartoflerne er blandt andre Karup Kartoffelmelfabrik (AKK) i Karup, hvor Rasmus Trads er en af de interesserede, der følger leverandørernes eksperimenter. Vi har bedt Rasmus Trads ridse situationen op i hele træskolængder, inden vi går længere ned i detaljen.

- Allerførst vil jeg sige, at disse dyre pendlervogne nok er uinteressante for cirka 70 procent af vores leverandører. For en del af de resterende 30 procent kunne vognene måske være relevante. Det kan være avlere i landsdele som Djursland, Himmerland, Salling og dele af Nordjylland, hvor jordene kan være bløde.

rich-media-2
Rasmus Trads opfodrer til, at det økonomisk set kunne være en god idé at etablere et fælles indkøb, hvor to eller flere går sammen om at købe en optager og en pendlervogn, der passer til hinanden. Foto: Morten Damsgaard.

Smudsfradraget

- Er man samtidig en større leverandør, og har man svært ved at finde en ordentlig plet at lægge kulen på, eller skal man langt ind på marken, hvor lastbilen ikke kan komme, så kan der være god mening i at overveje en pendlervogn.

- Afleverer man mange tusinde tønder med en smudsprocent på for eksempel 8, kan fradraget jo godt løbe op i en del penge. Kan man samtidig få et antal procent mere med fra kulen, er det vel værd at gøre regnestykket, siger Rasmus Trads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han tilføjer, at AKK naturligvis vil være glade for at modtage kartofler, der er rene, men han ser ikke for sig, at pendlervogne inden for en overskuelig fremtid kommer i brug over en bred kam på de bløde jorde. Dertil er de for dyre.

- Økonomisk set kunne det derfor måske være en god idé at etablere et fælles indkøb, hvor to eller flere går sammen om at købe en optager og en pendlervogn, der passer til hinanden, siger Rasmus Trads.