Netop i disse timer arbejder SamMark på en henvendelse til både Fødevarestyrelsen og Fødevareminister Mogens Jensen (S) om de nye regler for svinetransporter, som trådte i kraft 1. juli.
- Reglerne er rigide, og vi sår tvivl om de danske regler lever op til EU-reglerne, siger formand for SamMark, Lisbet Hommelhoff.
Formanden vil på sine medlemmers vegne henvende sig til Mogens Jensen og Fødevarestyrelsen i dag eller torsdag i håb om dialog og evaluering omkring reglerne for transport af svin.
- Reglerne fungerer ikke i den virkelige verden. Alle oplysninger om dyr og transport skal sendes ind inden klokken 8 hele to dage før transportdagen, det giver op til 64 timer før afgang, fortæller Lisbet Hommelhoff.
Transportøren skal sørge for at alle oplysninger om dyrerne og modtager af dyrerne skal føres ind i log-bogen og gives videre til myndighederne.
- Vi er i et omskiftelig branche, hvor der er rigtig mange ting, transportøren skal forholde sig til i forvejen. Han skal for eksempel forholde sig til køre-hvile-tid, vask og desinfektion af biler, feriekørsel på vejene og temperaturer, siger formanden for SamMark.
Formanden gør også opmærksom på bureaukratiet med at de tre aktører: transportøren, eksportøren og samlestedejeren alle skal sende mange af de samme oplysninger til Fødevarestyrelsen.
- Ofte er det den samme person i alle tre roller, som skal sende de samme oplysninger ind hele tre gange, fortæller hun.
Dyrenes velfærd
Fødevarestyrelsen påpeger at reglerne, der er lavet på EU-plan, er til for at sikre dyrenes velfærd.
Den to dage lange behandlingstid er ifølge styrelsen den tid, der kræves for at vurdere besætningens forudsætninger for at klare den lange rejse.
Samtidig er det transportørens ansvar at sørge for at tjekke vejrudsigten, så situationen ikke opstår i første omgang, lyder det fra Fødevarestyrelsen.
- Det virker bureaukratisk, ja. Men det er alene af hensyn til dyrenes velfærd under de her meget lange transporter. Specielt i den her tid er det vigtigt - med hensyn til vejret - at vi også har en mulighed for at vurdere, om transporten er realistisk med de temperaturer, vi har i Europa lige nu, siger Per Henriksen, Fødevarestyrelsen til TV2 News.
Flere transportører er siden 1. juli kommet i klemme i de nye regler. Senest er en transportør Gobal Pigs ved Bjerringbro kommet i klemme med 680 grise, og 17 grise afventer lige nu deres skæbne i en stald ved Varde.
Aflivning af raske dyr
Michael Vinderslev fra NV-Randers har siden 18. juli haft de 17 grise i opsamlerstald.
- Vi nægter at aflive raske dyr. Vi skriver hver dag til Fødevarestyrelsen for at høre, hvad vi skal gøre med dyrerne. Hvis de skal aflives, må de selv komme at gøre det, siger eksportør og samlestedsejer Michael Vinderslev.
- Hvis reglerne handlede om dyrevelfærd, så var det en anden sag, men det her handler og regelkaos og bureaukrati, siger han.
Nogle af landets største svineeksportører vil i den kommende tid mødes for at aftale næste skridt i sagen om reglerne for transporterne.