På den italienske messe, Eima, løb den nye 6-serie fra Deutz-Fahr med prisen for det bedste design i Tractor Of The Year Best Design konkurrencen. På Agromek kan de besøgende se, om de er enige i den bedømmelse, og på standen er der også andre nyheder.

Ud over den designroste 6-serie kan HCP Danmark på deres stand også præsentere nye modeller i den større 7-serie, hvor modellerne udelukkende leveres med den trinløse TTV transmission. Serien kommer i fremtiden til at bestå af modellerne 7230 og 7250 på henholdsvis 226 og 246 hestekæfter. I forhold til de tidligere modeller er der skruet lidt ned for effekten, men til gengæld er modellerne uden boost, og trækkraften er derfor til rådighed ved alle arbejdsopgaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

7-serien har får nyt design, som lægger sig tæt op ad den større 9-serie, og som blandt andet indebærer, at traktorerne kan leveres med LED lys, der understreger det nye design.

Motorerne er opgraderede til at overholde de gældende miljøkrav, og Deutz-Fahr er allerede gået skridtet videre og klargjort de nye traktormodeller til at overholde Stage 5, der først træder i kraft i 2019.

Ude foran er der monteret en ny affjedret foraksel, som har affjedringscylindrene monteret foran forakslen, og som har en længere vandring.

Kabine og motor

Kabinen er opdateret til MaxiVision 2, og der er blevet luft imellem kabinen og motorhjelmen. Ifølge Deutz-Fahr har det reduceret støjniveauet i kabinen.

Kabinens fysiske rammer er som på den forrige model, men interiøret er opdateret med blandt andet et nyt instrumentbord, som følger med, når rattet indstilles. Armlænet er redsignet, og frontliften betjenes nu fra kørehåndtaget og fra en rullekontakt lige som liften bag på traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Seks modeller

Mens de to modeller i 7-serien fortsætter med de nuværende modelnumre, tilføjes der et 5-tal i enden af modelbetegnelsen på de nye traktorer i Deutz-Fahr 6-serien.

Serien kommer til at omfatte seks modeller i effektintervallet 156 - 226 hestekræfter. Modelserien tilbydes nu med tre forskelige transmissioner. Ud over den trinløse TTV transmission og en semi-powershift transmission med fem gear og seks koblingsfrie trin, kommer 6-serien med en ny transmission kadet RChift. Den nye transmission er en semi-powershift transmissionen med fem gruppegear og seks powershift trin.

Transmissionen er med automatisk gearskifte, og ved transportkørsel skal der blot vælge kørselsretning, hvorefter transmissionen automatisk skifter blandt samtlige 30 fremadgående gear. Ved markarbejde er det automatiske gearskifte begrænset til de seks powershift gear inden for et gearområde.

Færre omdrejningerne

Transmissionen er udviklet sammen med ZF, og når transmissionen står i neutral, sænkes motoromdrejningerne til 900 o/min. Transportkørsel med 40 km/t sker med kun 1.158 o/min på motoren, og i lande hvor det er tilladt at køre 50 km/t kan de ske med 1.447 o/min.

Længere vandring

Deutz-Fahr 6-serie leveres også med en ny type forakselaffjedring, der enten er magen til, eller minder om det der er monteret på de større traktorer i 7-serien. Leverandøren af forakslen til de mindre modeller er Carraro, mens de største modeller kører med Dana foraksler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Deutz-Fahr 6-serien med TTV transmissionen leveres med MaxiVision 2 kabiner, mens gearmodellerne leveres med enten MaxiVision eller MaxiVision 2. Som standard kommer begge kabiner med et fem tommer infocenter monteret på kabinens A-stolpe. Som ekstraudstyr kan der leveres iMonitor 2 på enten otte eller tolv tommer.