Det er vigtigt at køre med det korrekte dæktryk, men hvad er det korrekte dæktryk egentligt? Er det fuldstændig ligemeget hvilken arbejdsopgave man udfører? Og hvordan finder man mon det korrekte dæktryk?

Søren Geert-Jørgensen, maskinkonsulent hos Gefion, opfordrer til, at man tager stilling til, hvor langt man kan gå ned i dæktryk:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jo lavere dæktrykket er i marken, jo bedre er det. Derfor er det vigtigt at undersøge, hvad dækket kan tåle, og det kan undersøges på flere måder.

Apps og tabeller

Der er flere måder at undersøge det korrekte dæktryk på, og maskinkonsulenten lægger ikke skjul på, at det kan være lidt af et slavearbejde:

- Det kan godt tage noget tid, da der er flere ting som skal undersøges, påpeger Søren Geert-Jørgensen.

- Det kræver, at man kender den nøjagtige vægt på traktoren, vægten på forakslen, på bagakselen og vægten af redskabet.

- Efterfølgende kan man i belastningstabeller for de enkelte dækproducenter finde det dæktryk, som passer til netop den belastning, bedriftens traktorer udsættes for ved den pågældende opgave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Søren Geert-Jørgensen påpeger også, at der er flere Apps tilgængelige til smartphones og tablets, som kan udregne det præcise dæktryk til den enkelte markopgave.

- Det er lidt af et slavearbejde, da det godt kan tage lidt tid, men det er uhyre vigtigt at undersøge, hvad de forskellige dæk kan holde til for at få mest muligt ud af dem, understreger han.

Egen tabel

Maskinkonsulenten foreslår, at man på den enkelte bedrift laver sin egen tabel med bedriftens traktorer og redskaber og de forskellige redskabskombinationer, man benytter:

- På den måde er det lynhurtigt at gå ind i tabellen og se, hvad lufttrykket skal ændres til på den pågældende traktor.

- Det er eksempelvis meget smart, at man lynhurtigt kan se, hvad lufttrykket skal være ved kornkørsel, ved såning samt pløjning på den enkelte traktor, for det er forskelligt fra traktor til traktor, da der kan være tale om forskellig vægt samt hjulmontering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Så lavt som muligt

- En god tommelfingerregel i marken er, at jo mindre dæktrykket er, jo mindre er brændstofforbruget, da hjulslippet er minimalt, og der er mindre strukturskade i det øverste jordlag til følge, fortæller Søren Geert-Jørgensen.

Omvendt skal dæktrykket være højt på vejen for at få en så lille rullemodstand som muligt med lavere brændstofforbrug og længere levetid på dækkene.

- Det er klart, at man ved gyllekørsel med blandet vej og markkørsel desværre må ramme en gylden mellemvej, hvor dæktrykket hverken er optimalt i marken eller på vejen, understreger Søren Geert-Jørgensen, som fortsætter:

- Men dæktrykket skal naturligvis laves efter det sted, hvor traktoren kører mest, da man eksempelvis i såarbejde ikke skal sætte dæktrykket efter transporten til marken på landevejen, men efter kørsel i marken.

Udnyt de dyre dæk

- Jeg ser en tendens til, at landmænd køber flere af de nye lavtryksdæk som eksempelvis Michelin Aioxbib, som kan tåle at køre med et meget lavt lufttryk, fortæller Søren Geert-Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis man investerer i så dyre dæk, så skal det også udnyttes, og vi ser desværre for ofte, at landmændene blot kører videre med de nye dæk, uden at sænke lufttrykket til det optimale, og så kan man lige så godt lade være med at købe de dyre dæk, hvis de ikke udnyttes med de fordele, der er i det, siger han.