Lyt til artiklen:

Digitalisering sparer penge og gør arbejdet nemmere hos Løma

00:00
Hastighed: ???x
03:05

Spilder vi for meget tid, spilder vi for mange penge. Det besluttede M.Poulsen/Løma i Løgumkloster sig for at gøre noget ved, skriver Webhuset Ballum i en pressemeddelelse.

- Vi er en moderne virksomhed, både når det gælder vores faglighed og vores måde at styre driften på. Det betyder, at vi gerne optimerer og effektiviserer, hvis vi kan se, at det gavner virksomheden og medarbejdere. Vi har mange ansatte i varierende ansættelsesforhold med forskellige baggrund, alder og kompetencer. Det betyder, at en opgave lavet med "pen og papir" tidligere var mange hoveder og hænder igennem, inden den blev til en faktura, fortæller medejer Trine Nymark Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Typisk ville opgaven starte hos montøren, som skrev en arbejdsseddel. Den gik videre til værkføreren, der sendte sit papir til den reservedelsansvarlige, der til slut sendte sin udgave til bogholderiet til fakturering.

Den proces gav mulighed for fejl og forglemmelser, og samtidig oplevede Løma den som frustrerende og tidskrævende for den enkelte medarbejder.

Digitalisering blev svaret på de udfordringer, og Trine Nymark Nielsen begyndte at undersøge markedet for digitale løsninger.

- Efter lidt research fandt jeg ud af, at det ville kræve måske fem-seks forskellige systemer og programmer for at dække et behov som vores. Vi ville nemlig gerne kunne styre både vores projekter/timer, vores lager, vores økonomi og vores fakturering på en mere overskuelig måde, siger hun.

Løsningen kom fra Webhuset Ballum, der har specialiseret sig i digitaliseringsværkstøjer tilpasset den enkelte virksomheds behov. Ditsystem, som det hedder, er lavet med de mest basale ordrehåndteringsfunktioner, som alle virksomheder har behov for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men fidusen her er, at man både kan tilkøbe add-ons, og få specialudviklet funktioner, hvis man har særlige ønsker, eller virksomheden får andre behov i fremtiden. Det kan gøres nemt, fordi det er Webhuset Ballums egne udviklere, der står bag systemet. Og Ditsystem blev et klart vendepunkt for M. Poulsen/Løma.

- Det har taget os cirka to måneder at integrere systemet i virksomheden. Det har været et godt samarbejde mellem Web-huset Ballum og os, for vi har fået et system designet til vores behov. Og selv om vi stadig er i gang med omstillingen, har det ikke givet nogle større udfordringer for medarbejderne. De har alle haft ja-hatten på fra starten, for systemet er super intuitivt, og kan tilgås fra både pc, Ipad og mobil. Det giver den enkelte en stor frihed, letter arbejdsgangen og frigør rigtig meget tid. Og tiden er den jo vigtigste ressource, vi har, siger Trine Nymark Nielsen, som peger på at systemet giver øget kundetilfredshed, da faktureringen er rigtig første gang.