Takeuchi har sendt en ny fire tons tung gravemaskine på markedet i Danmark under navnet TB240. Den kom ganske frisk fra fabrikken og på vej til sin første ejer, gjorde den holdt i Ulfborg hos PowerGears testteam.

Herfra får den flotte karakterer med på vejen - godt hjulpet på vej af sin hydraulik og sine graveegenskaber. Dog balancerer den på grænsen til "mindre god", når det kommer til støjniveauet. Der larmer ganske enkelt mere end testteamet bryder sig om, hvis man skal arbejde med maskinen hele dagen. Men overordnet er TB240 en rigtig spændende maskine, som overbeviser mere og mere for hver kørt time.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skidt malerarbejde

Desværre får TB240 en skidt start på testen. De første inspektionsture rundt om maskinen afslører mangelfuldt malerarbejde. Den orangerøde farve fra begyndende rust viser sig flere steder på maskinens gravearm, og det er ikke acceptabelt for en maskine, som netop er kommet til landet, og i øvrigt er den første udgave af den nye model på dansk grund.

Det ved den danske importør Øbakke A/S, og ifølge PowerGears oplysninger vil maskinen blive malet om på dansk grund, inden den leveres til kunden. Nu er en maskines finish ikke et punkt, hvor vi uddeler en karakter, men havde punktet været med, var maskinen dumpet på det område.

Langt bedre går det for maskinen, når det kommer til dens funktioner. Meget bedre. Den kompakte japaner brummer overbevisende derudad, og jo længere man kommer hen i testforløbet, desto flere anerkendende bemærkninger noteres der hos testteamet.

Graveevner trækker op

Maskinens graveevner er for det første helt i top. Hydraulikken lystrer selv den mindste bevægelse, og for maskinføreren er der perfekt føling med maskinen.

- Det hydrauliske anlæg er noget af det bedste, jeg har prøvet på en maskine af den størrelse. Det virker som på en større gravemaskine. Det er lige før, at man kan bruge maskinen til at pille næse på en håndmand, konstaterer Jens Suusgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en kanon maskine at planere og grave med, da den har meget bløde bevægelser, tilføjer Knud Lynggaard.

Maskinen er som standard udstyret med et Engcon hurtigskifte, og "det virker bare", bemærker Jens Suusgaard.

Brydekraften er i top, og det samme gør sig gældende for evnerne i forhold til krøjning og hejs. Samtidig er maskinen stabil, og generelt scorer maskinen topkarakterer ved alle testpunkter relateret til graveudstyret.

Godkendt kabine

Adgangsforholdene til maskinen er der heller ikke noget at pege fingre af. Det er "kun" en fire tons tung maskine, så de fysiske dimensioner er til at overskue. Det kræver således ikke meget lange ben at komme ind i maskinen, og døren har en god størrelse.

Sædet er godkendt, men desværre kan joysticks ikke justeres uafhængigt af sædet. En god varmeblæser trækker op, da maskinen ikke er udstyret med aircondition.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En god aircondition fjerner hurtigt fugten i kabinen. De mange dyser giver hurtigt varmen i maskinen, men de tager ikke fugten med, siger Tommy Larsen.

Udfordringen med instrumenternes placering, som altid er svær i en lille og kompakt gravemaskine, er løst på en tilfredsstillende måde, og så er udsynet til alle sider absolut godkendt. Kun fordi hydrauliksystemet og batterierne er pakket ind på maskinens højre side, trækker det lidt ned med udsynet til højre.

Støj skæmmer

Nogle maskinførere nyder at høre maskinen brumme løs, og arbejder derfor med dør og forruden åben. Andre nyder at være afskærmet fra maskinens lyde, og for dem vil TB240 være en udfordring.

Samlet vurderet sniger maskinen sig op på karakteren "god" i forhold til støj i kabinen. Men den kunne komme endnu højere op, hvis der ikke kun var en tynd stålplade mellem motorrum og førerkabinen. Det giver mere støj inde i kabinen end nødvendigt er. Testteamet målte i gennemsnit 81 dB inde i førerhuset. Støjgenerne går igen uden for maskinen. Her målte teamet op til 95,8 dB, og producenten har selv opgjort støjniveauet til 96 dB.

- Der er lidt mere støj end gennemsnittet. Både inde og ude. Det er svært at kommunikere uden for den, mener Jens Suusgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg vil mene, at støjgenerne inde i maskinen vil være for store ved heldagskørsel, og går man op ad den en hel dag som håndmand, så bliver man godt træt af den, tilføjer Tommy Larsen.

Der sidder en fircylindret Yanmar-motor i maskinen. Vi har tidligere kritiseret en anden minigraver for dens trecylindrede Yanmar-motor, som truede med at hoppe ud af maskinen, men i TB240 brummer den af sted uden vibrationer. Det er ikke efterprøvet, men teoretisk vurderet vil man kunne stille en fyldt kaffekop på motoren uden, at den løber over.

Servicemæssigt er Tommy Larsen ikke 100 procent tilfreds: - Starter og generatoren sidder på den forkerte side af motoren i forhold til servicevenlighed, og førerhuset kan ikke vippes. Til gengæld for den et stort plus for at have en manuel tankmåler ved siden af tankdækslet.

Brugervenlig maskine

Bortset fra støjudfordringerne og malerarbejdet er der ikke noget negativt at udsætte på maskinen.

- Det er en kanon maskine, som er meget simpel og rimelig stabil. Det er længe siden, jeg har planeret med en maskine som denne, hvor den er lige til at gå i gang med. Hydraulikken er sindssygt godt sat sammen, og så er maskinen rolig at arbejde med, siger Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er enig. Maskinen er lige til at springe ind i og så begynde at arbejde. Det er en rigtig god maskine. Den har ikke det nyeste design, men den kan det, den er lavet til, nemlig at grave, siger Jens Suusgaard.