LM 5000-serien af teleskoplæssere er målrettet landbruget, og man kan mærke, at der er lagt stor vægt på førerkomfort og udsyn fra kabinen
Der er en verden til forskel på, hvilke behov og krav eksempelvis byggeindustrien og landbruget har til en teleskoplæsser.
I byggeriet står maskinen i en stor del af tiden stille som en stationær maskine, der løfter mandskab og materialer op i en bekvem arbejdshøjde, og derfor rettes fokus først og fremmest mod maskinens stabilitet og teleskop-armens rækkevidde.
Men i landbruget anvendes teleskoplæssere i over 1.000 timer om året med en chauffør bag rattet. Derfor skal førerkomforten som minimum være på højde med det, der findes i en moderne traktor.
Lige præcis derfor er jeg glad for New Hollands nye LM 5000-serie af teleskoplæssere. Ifølge New Holland har de udviklet en serie af teleskoplæssere, der matcher landbrugets behov - og det har de ramt ganske godt.
Udsynet fra kabinen er noget nær optimalt - blandt andet fordi læssebommen er placeret meget lavt på chassiset. Og så er der er kræset for førerkomforten.
Resultatet er blevet en meget fin maskine, er mine første vurderinger - under PowerGear-testen af New Holland LM5060 Plus.
Tre modeller én motor
LM 5000 kalder New Holland den nye serie, der ud over den prøvekørte LM5060 Plus, omfatter LM5040 Plus og LM5080 Plus. Samtlige modeller anvender en firecylindret CNH NEF Tier III-motor på 120 hestekræfter. Motoren har en volumen på 4,5 liter og er forsynet med såvel turbo som intercooler. Ud over motoren deler de tre modeller også hydrauliksystem og chassis.
Forskellen findes udelukkende i bommens løftehøjde og løftekapacitet. Løftehøjden på de tre modeller er på henholdsvis 6,1-, 7,1- og 9,6 meter, mens løftkapaciteten er på 3.500 -, 4.000 - og 3.300 kg.
For at gøre læsseren mere kompakt og for at reducere effekttabet i transmissionen overføres effekten gennem en patenteret kraftoverførselsgearkasse og herefter i en lige linie frem og tilbage til differentialet ved henholdsvis for- og bagakslen. Der køres med permanent firehjulstræk, og forakslen har et automatisk differentialespærre.
Motoren flyttet til venstre side
Med introduktionen af LM5000 er New Holland selv gået ind i produktionen af en teleskoplæsser til landbruget. Den tidligere model LMA fik virksomheden produceret hos en ekstern leverandør, og i planlægningen af LM5000 kunne ingeniørerne på den italienske fabrik derfor starte på et blankt stykke papir.
På trods af, at motoren er flyttet om på siden af maskinen, er det lykkedes at holde en meget fin balance i maskinen. Med pallegafler har LM 5000 således en nogenlunde ligelig fordeling af egenvægten på de fire hjul.
Det koblingsfrie vendegear samt den fire trins powershift-transmission fungerer fint i mine øjne, og det er let at køre maskinen. Gearskiftet og vendegearet betjener man med fingerspidserne på venstre hånd, så jeg har højre hånd fri til at betjene læsseren.
Betjenes med et håndtag
Samtlige funktioner på læsseren styrer jeg fra et joystick, som er integreret i sædets højre armlæn. Løft og sænk samt tilt af redskabet foregår ved at anvende joysticket som en traditionel firevejsventil.
Med el-kontakter på joysticket betjenes den hydrauliske redskabskobling og for at undgå fejlbetjening af systemet, kan betjeningen låses med en vippekontakt på instrumentbordet.
Kontakterne kan også anvendes til betjening af en hydraulikfunktion på redskabet, og omskiftet fra redskabskobling til redskabsbetjening sker med to håndtag ude ved redskabsfæstet.
Med en rullekontakt på joysticket kontrolleres også udskuddet af bommen. Der er en fin proportionalitet i ventilen, og jeg havde under testen mulighed for at tilpasse hastigheden på udskuddet til den aktuelle situation.
Læsseren er som standardudstyr udstyret med et dobbeltvirkende udtag bag på maskinen, og også denne funktion styres med kontakter på joysticket.
En kontakt bag på joysticket virker som en elektrisk koblingspedal. Det gør det let at stoppe maskinen, mens skovlen eksempelvis tømmes ned i fuldfoderblanderen.
Testen foregik med forskellige redskaber, og takket være det gode udsyn til redskabskoblingen, tager det kun et øjeblik at skifte redskab. Læsserens funktioner forekommer mig logiske, og det tager forbavsende kort tid at finde sig tilrette i maskinen.
Mangler speedometer
Ud over det koblingsfrie vendegear og de fire powershift-gear har transmissionen også converter, som gør det let at dossere hastigheden og udnytte læsserens moment - både når jeg manøvrerer rundt, og når skovlen skal fyldes.
Powershift transmissionen har den fordel, at læsseren sagtens kan trække en halmvogn i marken, og derfor er maskinen også som standard udstyret med udtag til hydrauliske bremser. LM5000 er typegodkendt og kan derfor uden videre forsynes med nummerplade og anvendes til transport.
Ved netop transportkørsel kunne det være smart, om transmissionen i lighed med rendegraverne fra New Holland var udstyret med en automatikfunktion, der kunne skifte mellem de fire gear.
LM5060 Plus kan køre 40 kilometer på landevejen, men lige som traktorer må teleskoplæssere ikke køre mere end 30 kilometer i timen.
Det er førerens ansvar at holde sig under den hastighed, men i den nye læsser fra New Holland kan det være vanskeligt, for jeg kan ikke finde speedometeret i kabinen. Årsag: Maskinen er nemlig ikke udstyret med et. Det ville være lækkert, hvis jeg fandt sådan én i næste generation.
Luftig kabine med godt udsyn
Kabinen på LM5060 Plus er rummelig og med masser af glas. Kombination af en bred dør og en lav indstigningshøjde gør det let at komme ind og ud af kabinen. Døren, der er af glas fra gulv til loft, kan åbne 180 grader og kan fastholdes i den position.
Store glaspartier giver selvfølgelig også risiko for opvarmning af kabinen, og derfor er aircondition standard på læsseren. Spejlet i højre side af maskinen sidder meget fornuftigt, hvorimod kabinens meget buede design betyder, at jeg er nødt til at læne mig lidt ud mod kabinens dør for at udnytte spejlet i venstre side.
Automatisk smøring af stort set alt
Som ekstraudstyr var den prøvekørte læsser monteret med et fuldautomatisk Lincoln centralsmøreanlæg. På nær nogle enkelte smørenipler på kardanakslerne klarer anlægget smøringen af de resterende smørenipler.
Netop på en teleskoplæsser, der ofte kører over 1.000 timer om året, og som anvendes af forskellige brugere er anlægget på sin plads. Anlægget smører lidt, men ofte, og ud over at smøre virker den friske fedtfilm omkring bøsninger og lejer også som en forsegling, der forhindrer støv og vand i at trænge ind i de bevægelige dele.
Den daglige vedligehold består derfor udelukkende af kontrol. Hydraulikolien er let at kontrollere i et skueglas bag på maskinen og de øvrige kontrolpunkter er let tilgængelige, når der åbnes ned til motoren, er kontrollen hurtigt overstået.
Plussiden
Fin førerkomfort
Godt udsyn fra kabinen
Fin betjening af hydraulikken
Powershift gear
God vægtfordeling
Minussiden
Motoroliefilter vanskeligt tilgængelig
Intet speedometer
Lydmåling
kørende
40 km/t 2.300 o/min 77,1 dBa
Ca. 351 km/t 2.000 o/min 76,6 dBa
Stilstand
Tomgang 65,2 dBa
Max. motoromdrejninger 74,2 dBa
Tekniske specifikationer New Holland LM5060 Plus
Motor CNH NEF
Volumen cm³ 4.485
Effekt kW/hk 88/120
Moment Nm v 1400 o/min 525
Transmission powershift
Antal trin 4
Koblingsfrit vendegear ja
Hydraulikpumpe variabel
Kapacitet l/min 145
Løftekapacitet max. kg 4.000
Løftehøjde m 7,1
Løftekapacitet ved max. løftehøjde 2.500
Højde m 2,47
Længde uden redskab m 5,12
Bredde m 2,34
Vægt kg 7.510
Dæk 460/70R24
Det koster New Holland LM5060 Plus
Pris basismaskine 582.957
Pick up hitch 15.100
Vendbare kølevinger 20.800
Lavt 2. gear til hårde arbejdsforhold 5.200
Ekstra arbejdslys bagud 800
Lincoln centralsmøreanlæg monteret hos forhandler 27.000